Als er een gebouw een duurzaamheidsstempel verdient, dan is het wel de nieuwe busstalling Westraven in Utrecht. Boven op het kantoor vind je een groen dak en zonnepanelen. De bussen rijden vanaf 2025 volledig elektrisch. En de busstalling is circulair gebouwd. De kozijnen, betonnen vloer en installaties kunnen in de toekomst worden hergebruikt. Werktuigbouwkundig projectleider Sander van den Broek en elektrotechnisch projectleider Frank de Kok blikken terug.
Hoppenbrouwers is gevraagd om in het bouwteam van aannemersbedrijf Van der Ven te stappen. De opdracht volgde na het winnen van een openbare Europese aanbesteding. Het plan van aanpak en het ontwerp gaven de doorslag.
Duurzaam bouwen: eerder regel dan uitzondering
Hoppenbrouwers Techniek droeg zorg voor werktuigbouwkundige en elektrotechnische aspecten en realiseerde de beveiligingssystemen en brandinstallaties. Dat circulair bouwen een andere aanpak vergt dan traditionele bouw, staat buiten kijf. Er moet immers anders naar het ontwerp en materiaalgebruik worden gekeken.
In hoeverre was dat van invloed op Hoppenbrouwers? Projectleider Sander: “Het is even schakelen om binnen een bestek te werken die zo gericht op duurzaamheid is. Maar al snel bleek de puzzel goed te passen. We bouwen op twee manieren circulair: bij en na levering.”
“Bij de levering van de installaties gaat het erom dat wij deels gerecyclede materialen gebruiken, zoals staal en koper”, vervolgt de werktuigbouwkundig projectleider van Hoppenbrouwers. “Zo zijn de rioleringen voor vijftig procent hergebruikt. Deze vorm van circulair bouwen is voor de werktuigbouwkundige afdeling van Hoppenbrouwers niets nieuws. Wat niet iedereen weet, is dat wij voor alle projecten gerecycled materiaal gebruiken. Onze oplossingen zijn op dat gebied dus altijd duurzaam.”