Wouter Hendrickx, programmamanager Duurzaam Ondernemen bij Hoppenbrouwers, vertelt over de meerwaarde ervan.
Dit is de meerwaarde van inzicht in milieuprestatie en scope 3-emissies
Hoppenbrouwers heeft een nieuwe, unieke service: de milieurapportage als vast onderdeel van onze dienstverlening. Na afloop van een b2b-project (boven de 25.000 euro) ontvangt de klant een milieurapport. Het geeft inzicht in energieverbruik en laat zien waar CO2-besparing (én daarmee kostenbesparing) mogelijk is, tijdens onze werkzaamheden.
Belangrijk begrip: scope 3-emissies
Een belangrijk begrip dat centraal staat in onze milieurapportage: scope 3-emissies van CO2-uitstoot. Hieronder valt de uitstoot die Hoppenbrouwers genereert tijdens het project. Het betreft dus de CO2-uitstoot van organisaties waarmee jij samenwerkt en waarop je niet direct invloed hebt. Nieuwe Europese richtlijnen (CSRD) verplichten bedrijven te rapporteren over al hun CO2-uitstoot, dus ook over die scope 3-emissies. Als bedrijf heb je deze informatie nodig om aan de eigen rapportageverplichting te doen.
Waardevolle informatie
“De gegevens in de Hoppenbrouwers-milieurapportage zijn waardevol voor bedrijven én voor onszelf”, vertelt Wouter. “Verduurzamen als organisatie kan best ingewikkeld zijn. Je moet maar begrijpen wat er precies speelt en waar winst te behalen valt. Dit rapport stelt ons in staat om de impact van ons eigen project te meten én die per klant eventueel te verbeteren. Zo bekijken we hoe we het samen beter kunnen doen.”
"We móéten actie ondernemen. Het grootste gevaar voor de planeet is dat je denkt dat iemand anders het wel oplost."
Wouter: “Wij installeren en integreren technische systemen. De verschillende onderdelen kopen we ergens in. In zo’n fabriek is ook uitstoot en worden materiaalkeuzes gemaakt die invloed hebben op het milieu. Als eindgebruiker heb je daar geen invloed op; vaak heb je er ook geen weet van. Als technisch dienstverlener voegen wij op onze manier weer uitstoot toe, bijvoorbeeld door met onze werkbus naar de klant te rijden. Als we deze keten inzichtelijk hebben en weten wat de precieze uitstoot per onderdeel is, kunnen we ons gedrag daarop aanpassen.”
Kleine aanpassingen
De impact kan al in kleine dingen zitten. Zo kijken we bijvoorbeeld of we materialen kunnen vervangen in de productgroep met de laagste circulariteitswaarde. Wouter geeft een voorbeeld: “Bij de installatie gebruiken we kabels. Als uit het rapport blijkt dat die veel impact hebben – door de manier waarop ze geproduceerd zijn – en we een alternatief vinden met minder uitstoot, dan kunnen we met de klant overwegen om dat te gebruiken.”
Daarnaast brengen we zeer nauwkeurig de projectgebonden uitstoot van ons wagenpark in kaart; daar kunnen we samen met de klant concrete doelen op zetten. Ook zit de CO2-beprijzing in het rapport. Klanten kunnen dit bijvoorbeeld gebruiken als budget om te investeren in duurzamere oplossingen.
Nieuwe aanknopingspunten
De data uit het rapport geven nieuwe aanknopingspunten om te sturen op duurzaamheid. Wouter: “Voor klanten die nog niet bezig zijn met duurzaamheid, is dit een eerste stap. Ze krijgen inzicht in de bronnen en daarmee in besparingskansen. Uit dat inzicht ontstaan vragen die ze aan ons stellen. Wij komen met oplossingen. En als onze klanten al wél aandacht besteden aan duurzaamheid, dan is dit rapport een gedetailleerd overzicht in duurzaamheidstaal. Ze leren waar de meeste CO2-uitstoot verstopt zit.”
Wat lees je terug in onze rapportage?
Verschillende duurzaamheidsinformatie zoals:
- vrijgekomen uitstoot door ons wagenpark;
- ons elektriciteitsverbruik;
- onze inkoopactiviteiten;
- de circulariteit van de materialen.
Verplichting door nieuwe richtlijnen
Daarnaast is een CO2-rapportage anno 2024 belangrijk vanwege de nieuwe Europese richtlijnen Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Ieder bedrijf moet rapporteren over de eigen milieu-impact. Transparantie is voor deze nieuwe richtlijnen de grootste troef: de verplichting is vooral gericht op het uitgebreid rapporteren over emissies.
Als bedrijven achterblijven op het gebied van duurzaamheid en dit algemeen bekend wordt, kan dit hun aantrekkingskracht voor toekomstige samenwerkingsverbanden beïnvloeden. Als gevolg hiervan kunnen partnerbedrijven ervoor kiezen om hun samenwerkingsstrategieën te heroverwegen, strengere duurzaamheidscriteria op te stellen of alternatieve partners te zoeken die beter aansluiten bij hun duurzaamheidsdoelstellingen.
De CSRD geldt voor alle kleine en middelgrote beursgenoteerde én grote ondernemingen. Voor grote beursgenoteerde ondernemingen (met meer dan 500 medewerkers) geldt de verplichting vanaf boekjaar 2024; voor grote ondernemingen vanaf 2025. Voor kleine en middelgrote beursgenoteerde ondernemingen geldt de verplichting vanaf boekjaar 2026.
Ontdek meer over CSRD.
Klik hier
Dashboarden als unieke dienst
Bedrijven zijn vaak nog niet ingericht op het dashboarden van CO2-uitstoot, waardoor de informatie over scope 3-emissies nog maar weinig beschikbaar is. Wouter: “Bij Hoppenbrouwers zijn we hiermee gelukkig al wel lange tijd bezig; dat onderstreept ook dat we toekomstgericht werken. Voor zover wij weten, zijn we één van de weinige bedrijven binnen de installatiebranche die zo’n rapport op deze wijze aanbiedt.”
Lees hoe we omgaan met duurzaamheid van onze klanten.
Bekijk ons jaarverslag
Vijf voordelen van milieu-inzicht
- Betere risicobeheersing en -vermindering
Door inzicht te krijgen in scope 3-emissies kunnen bedrijven potentiële risico’s in hun toeleveringsketen identificeren en beheersen.
- Meer transparantie en stakeholdervertrouwen
Bedrijven die rapporteren over hun scope 3-emissies tonen een commitment aan duurzaamheid en transparantie. Dat verhoogt het vertrouwen van investeerders, klanten en andere belanghebbenden
- Kostenbesparing en efficiëntieverbetering.
Het analyseren van scope 3-emissies en circulariteit kan leiden tot het identificeren van mogelijkheden voor efficiëntieverbetering en kostenbesparing in de toeleveringsketen.
- Concurrentievoordeel
Bedrijven die hun scope 3-emissies verminderen, onderscheiden zich, zijn aantrekkelijker voor duurzaamheidsbewuste consumenten én bedrijven, en bouwen betere relaties op met leveranciers die ook duurzaamheidsdoelstellingen nastreven.
- Verbeterde duurzaamheidsprestaties
Inzicht in milieuprestatie stelt bedrijven in staat om doelgerichte duurzaamheidsstrategieën te ontwikkelen en uit te voeren. Dit draagt bij aan de vermindering van hun milieu-impact.
Duurzaamste technisch dienstverlener
Wij willen de duurzaamste technisch dienstverlener van morgen worden. Deze rapportage biedt nieuwe inzichten in verduurzamingsmogelijkheden. Die bewustwording wordt alsmaar groter, want in de toekomst breiden we het rapport verder uit met nieuwe modules. Wouter: “Zo werken we nu al aan de uitstoot van de gebruiksfase en inzicht in de afvalstroom. Daarnaast kunnen we makkelijk omschakelen en nieuwe data toevoegen zodra deze in de markt beschikbaar is voor een nóg beter beeld.”
Maak jouw CO2-uitstoot inzichtelijk.
Schakel Hoppenbrouwers in
Over Hoppenbrouwers
Van eenmanszaak in elektrotechnisch werken naar een allround technisch dienstverlener. In ruim honderd jaar groeide Hoppenbrouwers uit tot sterspeler in de techniek.
Voor particulieren
Jij wilt je huis verduurzamen. Maar waar moet je beginnen? Hoppenbrouwers maakt duurzaam en comfortabel wonen mogelijk, voor iedereen.
Bekijk onze productenZakelijke klanten
Wij zijn jouw technisch partner. Met meer dan 100 jaar ervaring hebben wij voor ieder vraagstuk een passende technische oplossing.
Bekijk onze markten