

Project informatie
-
Opdrachtgever
Woningcorporatie Portaal
Disciplines
Volledig nieuw intercomsysteem 99 woningen zorgflat de Zonnebaars
“De wens van de klant stond centraal; tastbare knoppen en geen touchscreen”
In het zorgcomplex de Zonnebaars van woningcorporatie Portaal is het intercomsysteem een belangrijk communicatiemiddel. De wens van de corporatie was om in plaats van het jaarlijks onderhoud nu met spoed een nieuw systeem, wat ook bruikbaar is voor senioren, te realiseren. Het elektrotechnisch team van Jaap van Koolwijk, werkvoorbereider Hoppenbrouwers Techniek Nijmegen, maakte deze wens werkelijkheid in anderhalve week.
Een warme relatie
Woningcorporatie Portaal was geen onbekende klant voor het team van Jaap. “Het afgelopen jaar hebben wij in totaal vier flats gedaan voor Portaal”, vertelt Jaap. “Zorgflat de Zonnebaars had al een intercomsysteem waarvan sommige onderdelen lastig verkrijgbaar waren. Dat hadden we al een jaar geleden aangegeven, tot het onderdeel helemaal niet meer leverbaar was en dat er eigenlijk met spoed iets moest worden geregeld.”
Bruikbaar voor iedereen
Naast een nieuw intercomsysteem was er nog een belangrijke wens. “Het moet goed bruikbaar zijn voor senioren. Tegenwoordig is er veel touchscreen, dat is voor senioren niet altijd gewenst. Zij willen een tastbare knop. Dat is de reden dat we voor dit systeem kozen, wat daarnaast langer in de lucht blijft zodat onderdelen de komende 5 á 6 jaar zeker nog verkrijgbaar zijn.”
Volle tevredenheid
“We hebben snel moeten handelen, want een intercomsysteem is een belangrijk communicatiemiddel in een woonzorgflat. Door middel van een strakke planning en een goede communicatie met de klant en de bewoners, hebben we dit project met twee collega’s in anderhalve week kunnen realiseren”, vertelt Jaap. “We hebben bij alle 99 woningen de intercom zelf helemaal moeten vervangen en in de meterkast werd de oude ‘soort switch’ vervangen tot nieuwe lijnverdeler. Eigenlijk gewoon alles aanpassen tot een tweedraadssysteem. Een mooie toevoeging in dit project is dat we de bewoners die eerder geen intercom hadden, ook hebben aangesloten op het intercomsysteem. De klant was blij verrast.”