Oplaadpunt aan huis voor elektrische auto

Oplaadpunt aan huis voor elektrische auto

“Geen seconde nagedacht over een andere leverancier”

Vlak na de bestelling van haar elektrische auto regelde Hennie van de Kar een laadvoorziening aan huis. “Op de auto moest ik bijna een jaar wachten, maar het oplaadpunt was zo geïnstalleerd door Hoppenbrouwers Techniek.”

Als zelfstandig werkend tekstschrijfster werkt Hennie van de Kar regelmatig met Hoppenbrouwers Techniek samen. Zij schreef onder andere het jubileumboek bij het 100-jarig bestaan. Hennie van de Kar: “Daarom vond ik het zo leuk om nu een keer iets andersom te doen. Ik heb nog geen seconde nagedacht over een andere leverancier voor het oplaadpunt aan huis en vroeg meteen een offerte aan bij Hoppenbrouwers Techniek. Edwin Knaap, werkvoorbereider/calculator, werkte die netjes én snel voor mij uit. Zo kon ik nog in het jaar van de aanvraag gebruikmaken van de MIA, de Milieu Investerings Aftrek.”

Oplaadpunt EV-Box Homeline

“Hoppenbrouwers adviseerde mij te gaan voor een EV-Box Homeline oplaadpunt. Deze box werkt samen met een EV-Box abonnement. Ik heb nu gekozen voor een ‘home-abonnement’. Op termijn kies ik wellicht een andere abonnementsvorm waarbij ik anderen toegang kan geven tot het betaald opladen via mijn box. Direct na mijn akkoord op de gedetailleerde offerte, heeft Edwin de installatie van de box in overleg met mij gepland. Ik wilde namelijk zeker weten dat de oplaadvoorziening er zou zijn vóór de levering van de elektrische auto. Ik wist toen nog niet dat ik een bijna een jaar op de levering van de auto zou moeten wachten.”

Aansluiting EV-Box

“Op de afgesproken dag, stond monteur Chris van Esch samen met een leerling-monteur Bart Janssen op de stoep. Zij maakten de meterkast in onze woning geschikt voor de aansluiting van het oplaadpunt. Samen met Chris bepaalde ik de definitieve plek voor het oplaadpunt; makkelijk toegankelijk vanaf de oprit. Ik had verwacht dat alle stroom er de hele dag uit zou liggen en dat ik die dag de PC in mijn werkkamer niet zou kunnen gebruiken. Dat bleek erg mee te vallen! Ik denk dat de stroom er maximaal een half uur uit lag. Voor de cover van de EV-Box koos ik voor light grey. Op de een of andere manier zat er een ‘dark green’ in de doos. Chris heeft de cover op een later moment omgewisseld. Heel leuk om zelf te ervaren wat ik normaal hoor tijdens interviews voor bijvoorbeeld een referentieverhaal: “De monteurs zijn aardig, werken netjes en professioneel en stellen je gerust.”

Snel gewend aan laadproces elektrische auto

“Op het moment dat ik zeker wist wanneer mijn auto geleverd zou worden, heb ik de EV-box online geactiveerd. Dat ging makkelijker dan ik dacht. Ik heb het zo ingesteld dat mijn pasje ook geschikt is voor openbare laadstations. De eerste keer opladen is een soort vuurproef: zou alles het daadwerkelijk doen? Alles ging in één keer goed. Je houdt de pas voor de kaartlezer. De box verifieert dan de pas. Via LED verlichting is het laadproces te volgen, zo betekent LED blauw dat het laden bezig is. De verlichting is best aanwezig. Daarom zet ik de verdeelknop in de meterkast uit als ik de EV-box niet gebruik.  Via het backofficesysteem kan ik zien hoeveel kW ik per keer oplaad. In mijn auto zit een accu van 64 kW. Het laadpunt heeft een vermogen van 3,7 kW. Ik ben dus aardig lang aan het laden bij een lege accu, maar omdat ik in 90% van gevallen korte afstanden rijd, vind ik dat geen probleem. Zoals met alle nieuwe dingen, is het wennen, maar zoals ik het nu ervaar, went dit snel.”