Ondernemersnetwerk VNO-NCW Brabant Zeeland te gast

in Udenhout voor innoverende (netwerk)ontbijtsessie

Ruim 30 leden van de ondernemersorganisatie VNO-NCW Brabant Zeeland beginnen woensdagochtend op inspirerende wijze hun dag. Het ondernemersnetwerk is te gast bij Hoppenbrouwers Techniek in Udenhout waar zij genieten van de ontbijtsessie “Captains of Innovation”, met Dick Klaassen (Hoppenbrouwers Techniek), Jonas Rietbergen (Efteling) en Edwin Kwisthout (Bosch) als gesprekspartners.

De zon is nog niet op wanneer de eerste gasten het hoofdkantoor van Hoppenbrouwers binnendruppelen. Daar staat de koffie al voor ze klaar en niet veel later worden ook de heerlijke broodjes geserveerd. Het is een begin van inspirerende ochtend die geheel in het teken staat van de ontbijtsessie “Captains of Innovation”.

Ondernemers uit het MKB en grote spelers

In de Tuinzaal in Udenhout nemen de afgevaardigden van diverse ondernemingen plaats. Aan de Ronde Tafel, zoals het evenement bij de leden VNO-NCW Brabant Zeeland bekend staat, nemen zowel ondernemingen uit het MKB (als Pondres, het Tilburgse familiebedrijf Koninklijke Van Eerd en Weed Control) deel. Maar ook grote spelers als de Rabobank, AVANS Hogeschool en Deloitte. schuiven aan. Henny de Haas, Algemeen Directeur Hoppenbrouwers, trapt de ontbijtsessie af en heet alle leden van harte welkom bij Hoppenbrouwers. Daarna is het woord aan Kees Rijnen, (innovatie)strateeg bij de Efteling. In zijn rol als moderator leidt hij het event. Dick Klaassen, Jonas Rietbergen en Edwin Kwisthout zijn deze ochtend zijn gesprekspartners.

Slimme gebouwen, fabrieken en kantoren

Dick start met een korte pitch over zijn visie op innovatie binnen Hoppenbrouwers. In zijn functie als projectleider systeemintegratie bij Hoppenbrouwers Techniek vertelt hij over zijn ervaringen met data uit de verschillende systemen en hoe die data gebouwen, fabrieken en kantoren slimmer (en daarmee efficiënter) maakt. “Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat data zich kan verspreiden binnen al onze bedrijven?,” stelt Dick als centrale vraag binnen dit thema. Hij legt uit dat hoe meer informatie (data) je kunt verzamelen, hoe makkelijker en slimmer je hier uiteindelijk door kunt werken. Maar, om dat te kunnen bereiken is een goede data architectuur van levensbelang.

Patronen herkennen

Na Dick is het woord aan Jonas, specialist op het gebied van data en inzichten bij de Efteling. In zijn functie trekt hij interessante conclusies uit allerlei data die het attractiepark verzamelt om hier vervolgens slim op in te spelen. “Wie is er wel eens naar de Efteling geweest?,” is zijn eerste vraag aan de zaal. Gevolgd door: “Wie heeft er dan ook wel eens in een wachtrij gestaan?”. Een attractiepark en een wachtrij zijn kennelijk aan elkaar gelieerd. Maar door in data patronen te herkennen en hier slim mee om te gaan, wil de Efteling haar gasten zo ‘sturen’ dat ze meer uit een pretparkbezoek halen. “Om succesvol te innoveren helpt om je niet blind te staren op de oplossing, maar door je blind te staren op het probleem,” is Jonas zijn advies, wanneer hij kort terugblikt op het leerproces.

Innoveren is noodzaak

Ook voor Bosch Transmission Technology is het noodzaak om te blijven innoveren. Plant Manager Edwin Kwisthout vertelt over het succes van Bosch in de ‘duwband business’ en hoe het bedrijf, mede door alle (snelle) ontwikkelingen in de elektrificatie binnen de automotive, wel moet blíjven innoveren. “Hoe gaat de automobielmarkt zich transformeren en hoe kunnen wij hierop inspelen,” is het vraagstuk dat Edwin tijdens zijn pitch belicht.

Inspiratie ligt buiten je branche

Over één ding zijn zowel de gesprekspartners als de leden in de zaal het snel eens: inspiratie om te innoveren haal je buiten je eigen branche. Blijf hiervoor niet in je eigen wereld denken, maar dúrf om de stap naar buiten te nemen. De panelleden beamen daarbij dat je ook je medewerkers moet vrijspelen uit het primaire proces, zodat ze zich kunnen concentreren op innovatie. Samenwerking is nodig om gezamenlijk stappen op innovatie te zetten.

Goed bezocht

VNO-NCW Brabant Zeeland inspireert en verbindt ondernemers en gaat op basis van de actualiteit het gesprek aan met haar leden. Er worden regelmatig bijeenkomsten georganiseerd om thema’s onder de aandacht te brengen. Vervolgens kunnen initiatieven uit het veld gevoed worden met input. Er worden tijdens deze bijeenkomsten alleen thema’s behandeld waar waar zelf invloed op uitgeoefend kan worden en die bijdragen aan het verbeteren van het ondernemersklimaat.

Ontvang onze nieuwsbrief