Digitalisering is nodig om koppositie te behouden

Data is de katalysator voor innovatie in de voedingsindustrie. Dat is de overtuiging van technisch dienstverlener Hoppenbrouwers. “Het begint met het verkrijgen van inzicht,” aldus Niels van Kuijk, sectorspecialist Food & Beverage.

Onderzoek

Kennis is onmisbaar om de voedselverwerkende industrie toekomstbestendig te maken. Daarom heeft Hoppenbrouwers onderzoek gedaan naar hoe verschillende bedrijven in de voedingsindustrie de toekomst zien. “Uit ons onderzoek blijkt dat data en digitalisering een belangrijke uitdaging zijn voor de toekomst. Het kan echter ook veel opleveren. We hebben ook partijen uit het ‘umfeld’ gevraagd om hun visie,” aldus Van Kuijk. “Denk aan de Rabobank, LTO en TNO.” De kennis heeft Hoppenbrouwers gedeeld in een whitepaper, dat via de website te downloaden is.

Download nu het whitepaper

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang het whitepaper direct in je mailbox!







De digitale revolutie in voedselverwerking

Nederland doet het goed qua voedselbedrijven. We zijn een van de koplopers op het gebied van voedselverwerkers. Wil Nederland die voorsprong behouden, dan moet er geïnnoveerd worden. Zeker om antwoord te kunnen bieden op diverse maatschappelijke vraagstukken. Denk maar aan de klimaatverandering, het verlagen van de CO2-uitstoot, de krapte op de arbeidsmarkt, stikstofcrisis, groeiende wereldbevolking en voedselschaarste. Deze uitdagingen zijn te groot om individueel aan te pakken, dat kan enkel door samen te werken. Niet alleen op politiek vlak, maar ook op met andere bedrijven in de keten.

Digitalisering

Data kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verduurzaming van een bedrijf. “Grote, kapitaalkrachtige bedrijven zetten daarom nu al in op digitalisering. Voor kleinere bedrijven is digitalisering niet altijd een optie. Bijvoorbeeld omdat er geen personeel beschikbaar is dat deze taak op zich kan nemen. Of de noodzaak wordt nog niet gevoeld, bijvoorbeeld in het geval van massaproductie van producten die lang houdbaar zijn. Voor producten met een kortere houdbaarheid is datagedreven produceren een uitkomst. Hierdoor produceer je enkel wat je nodig hebt, en blijf je niet met grote voorraden zitten. Zo wordt derving zoveel mogelijk tegengegaan. Wanneer voor een flexibel productieproces wordt gekozen, waarbij één machine voor verschillende producten inzetbaar is, kun je dit proces verder optimaliseren.”

Data en digitalisering zijn de sleutel tot een duurzame toekomst in de voedselindustrie.

Niels van KuijkSectorspecialist Food & Beverage bij Hoppenbrouwers

Vraag en aanbod

Door meer samen te werken in de keten kan bijvoorbeeld derving verder worden verminderd. “Supermarkten bepalen ver van tevoren hun acties en maken daarvoor afspraken met producenten. In het geval van tomaten is daardoor de natuur niet langer leidend. Voorheen bepaalde het weer wat het beste moment van de oogst was, en op welk moment er gestunt kon worden met de prijzen van de tomaten.”

“Nu worden de afspraken van tevoren gemaakt – zonnig of niet, de tomaten moeten op het juiste moment geleverd worden. Wanneer supermarkten hun verkoopcijfers zouden delen, dan zou aanbod en vraag nog beter op elkaar kunnen worden afgestemd.”

Energieverbruik

Data kan ook helpen bij het inzichtelijk krijgen van het energieverbruik. “Bedrijven weten natuurlijk wel wat hun totale verbruik is, maar meestal niet op welke plekken mogelijk kan worden bezuinigd. Denk bijvoorbeeld aan machines die de hele dag aanstaan, maar die niet de hele dag in bedrijf zijn. Of wellicht kan er iets worden gedaan om piekbelasting tegen te gaan? Bij piekbelasting betaal je meer, dus wat als je sommige machines niet in één keer op vol vermogen zet, maar motoren langzaam laat opstarten?” “Heb je een flexibel energiecontract, dan kan het lonen om je productieproces anders in te richten. Door als bakker een uur eerder of later te gaan bakken bijvoorbeeld.” Hiermee is veel geld te besparen en duurzaamheid te verbeteren, mits de data voorhanden is.

Augmented Reality

Digitalisering is de toekomst. Ook om het gebrek aan arbeidskrachten op te kunnen vangen. “Bij een heel aantal bedrijven staan machines die al enkele decennia oud zijn. Ze worden onderhouden door de technische dienst. Over tien tot twintig jaar stoppen veel van deze ervaren krachten met werken. Dankzij hun ervaring weten zij soms al door een afwijkend geluid te horen, wat er mis is met een machine. Deze kennis draag je niet zomaar over. Omdat er steeds minder technisch geschoold personeel komt, moet je op zoek naar andere oplossingen. Augmented Reality kan hierbij helpen. In plaats van knipperende lichtjes in de operatorruimte, kun je dankzij Augmented Reality precies zien wat eraan scheelt bij een machine en wat er moet gebeuren om het op te lossen. Dat maakt het werk overzichtelijker voor de operator, en kan ook iemand met minder ervaring of scholing een complexe machine bedienen.”

Heb je een vraag?

Neem contact met Niels op.
Wij denken graag met je mee.

Stel je vraag

Niels van Kuijk

Commercieel adviseur Food & Beverage06 - 22917533

Grijze fabrieken

Koplopers in de voedingsindustrie kunnen al bijna zonder menskracht produceren, in zogenaamde ‘grijze fabrieken’ waarbij de toekomst de ‘dark factory’ is. Voor de meeste bedrijven is dit voorlopig onhaalbaar. Geen probleem, maar laat dat je niet afremmen, aldus Van Kuijk. “Alles begint met inzicht. Vandaaruit kun je stapje voor stapje verder digitaliseren en optimaliseren. De eerste stappen hoeven niet veel tijd of geld te kosten, je moet er alleen wel aan beginnen. Anders loop je straks te ver achter. De oplossing is niet one-size-fits-all, en Hoppenbrouwers staat klaar om bedrijven op maat te helpen in hun digitaliseringsreis.

Ontvang onze nieuwsbrief