Wij maakten zelf een hack mee en we besloten er zo open mogelijk over te zijn: als waarschuwing voor anderen en als maatschappelijk signaal over de daadwerkelijke impact van een cyberaanval. Wij hebben onze ervaringen beschreven in een boek. In ‘HACK’ vertellen we van minuut tot minuut wat ons is overkomen en waar we wel en geen invloed op hadden. Het is een verhaal voor ondernemers en ieder ander, want dit gun je niemand.
Download ‘Hack’
De impact van cybercrime
De kans dat bedrijven te maken krijgen met een brand is 1 op de 8.000, de kans op een inbraak is 1 op de 250 en de kans op een cyberaanval bij bedrijven is 1 op de 5. Uit een recent onderzoek van ABN AMRO onder 233 bedrijven blijkt zelfs dat bijna de helft afgelopen jaar te maken had met cybercriminaliteit.
Een verhaal voor iedereen
Vul je e-mailadres in en ontvang het e-book direct in je mailbox
‘115 voor een gehackt bedrijf’
Met name grote bedrijven met een jaarlijkse omzet van meer dan 10 miljoen euro omzet worden geconfronteerd, maar ook bij steeds meer kleinere bedrijven is een toename van cybercriminaliteit geconstateerd. Door verregaande digitalisering wordt het aanvalsoppervlak voor criminelen namelijk steeds groter en gaan ze steeds professioneler te werk. De geopolitieke spanningen komen daar bovenop: zo leidt de oorlog tussen Rusland en Oekraïne ook voor Nederlandse ondernemingen tot een verhoogd cyberrisico.
Wij werden op een vrijdagmiddag in de zomer van 2021 getroffen door een aanval van criminelen in de wereldwijde Kaseya-hack. Het softwareprogramma van Kaseya dat wij gebruiken om onze computers te beheren en te beveiligen, bleek geïnfecteerd door ransomware waardoor onze gegevens werden versleuteld. Door onze uitstekende informatiebeveiliging, ons zeer adequate handelen en de enorme inzet van een paar honderd medewerkers, wisten we in een weekend de gevolgen van de hack eronder te krijgen en waren we maandagochtend weer back in business en veilig online. Iets wat meestal twee tot drie weken kan duren voor een onderneming van ons formaat en wat vervolgens een enorme schade met zich mee kan brengen. Je bedrijf ligt plat, je hebt financiële schade (gemiddeld ca. 2% van een jaaromzet), je hebt mogelijk imagoschade en je vertrouwelijke gegevens liggen op straat.
Houd de digitale achterdeur dicht
Een veilige werkomgeving gaat niet enkel over een fysieke werkplek op kantoor of op de bouw. Ook een veilige digitale werkomgeving vraagt aandacht. Met het oog op veilig ondernemen vindt ieder jaar in oktober (in week 41) de Week van de Veiligheid plaats. Dit jaar staat het thema ‘gedigitaliseerde criminaliteit’ centraal.
Lees meerWat zeggen onze lezers
‘HACK’ is een verhaal voor ondernemers en ieder ander: wat ons is overkomen, gunnen we niemand. We hopen dat ook jij een les kunt trekken uit ons verhaal. Lees hieronder de reacties van onze lezers en laat ook jouw review achter.
Geweldig aanvalsplan
Geboeid heb ik het boek gelezen. Fantastisch dat alle medewerkers zich 100% ingezet hebben om dit “klusje” in zo’n onvoorstelbaar korte tijd te klaren. Als ons bedrijf door zoiets verschrikkelijks getroffen wordt dan is dit een perfecte club mensen die kunnen helpen.
Jos te Dorsthorst
TOP!
Goed verhaal, leest prettig maar bovenal erg goed om te lezen hoe jullie de hack hebben opgelost. Goed om te lezen voor iedereen die met cyber en IT security/risk bezig is.
Gerard Slump
Wake up call
Heel fijn om te lezen. Als IT medewerker voel je de emotie en druk. Ook is dit weer goed om bij onszelf te kijken waar we mogelijk nog kunnen verbeteren. En we gaan Awareness training geven, wat hopelijk ook weer bijdraagt aan minder risico. Uitsluiten kunnen we nooit, maar minimaliseren moet het doel zijn.
Het hele netwerk laten doorlichten door een externe partij, zodat we ook weten of de IT partner doet wat ze zeggen. Na aanleiding van dit verhaal sta je toch weer even op scherp, wat in principe altijd het doel moet zijn.
Hartelijk dank voor deze openheid. Fijn om tussen veel ellende toch ook iets moois te zien. Ultieme team building met een grote prestatie voor iedereen binnen het bedrijf.
Richard
Een sterk verhaal over een uiterst actueel gevaar
Iedereen die in deze tijd in redelijke mate digitaal actief is, begrijpt dat je maar 1 klik verwijderd bent van een groot probleem. Dit boek is een getuigenis van: 1) dat het niet aan eigen handelen hoeft te liggen, en 2) dat de gevolgen niet (eenvoudig) te overzien zijn. Het lezen van het boek helpt om te beseffen hoe kwetsbaar digitale systemen zijn. Ook geeft het aanleiding om eigen beleid te herzien over onderwerpen als back-up, offline werken en beveiliging.
Het boek is goed leesbaar geschreven en er zit voldoende vaart in. Goed om te zien dat juist in het donkerste uur, de betrokkenheid groot was. Het verhaal is inspirerend en meeslepend (alsof je zelf aanwezig bent). Vanaf de eerste pagina had ik een déjà vu aan een veel ouder verhaal: “de klopjacht” (ISBN 90-254-0639-4). Dat de dreiging zo’n vijfentwintig jaar later nog minstens even actueel is, bewijst maar weer eens dat deze strijd nooit voorbij is. Sterker nog: ICT is inmiddels nóg meer ingebed in onze dagelijkse zaken, daarmee zijn we eigenlijk kwetsbaarder dan ooit. Waarvan akte.
C.Stuij
De menselijke kant
Onder de indruk van de manier waarop het team van Hoppenbrouwers dit heeft aangepakt en verwoord in dit boek. Geen technisch verhaal, alhoewel ik dat als ICT-er geen probleem had gevonden, maar een goed en voor iedereen leesbaar verhaal met de bij zo’n probleem behorende organisatorische problemen en emoties. Als “brother in arms” kan ik me inleven in wat de ICT-ers meemaken op zo’n moment.
Voor ieder bedrijf nuttige informatie en voor mij als ICT-er bevat het zeker handvaten om ons eigen crisisdocument te voorzien van een update. Want inderdaad: niet of maar wanneer ben je aan de beurt!Peter
Goede communicatie en excellente samenwerking
Het boek geeft een goed beeld van wat je te wachten staat als je het slachtoffer bent van een hack. Als ervaringsdeskundige kwam de angst en de woede weer naar boven. De krachtige communicatie en de nauwe samenwerking van alle medewerkers is inspirerend om te lezen. Ook zijn er veel lessen uit te leren voor het voorbereiden van een draaiboek, onder andere de verborgen website, de webinars, het paraat hebben van de lijst met computers en contact gegevens op een andere plaats dan het eigen netwerk. Ik heb het boek in 1 ruk uitgelezen ?
Rob Naaijkens
- Specificaties
Hardcopy en e-book
Pagina’s: 133
ISBN-NR: 978-90-9036243-4
- Over de Auteur: Edith van Zalinge
Na ruim 25 jaar als schrijvend journalist bij o.a. het ANP en Het Parool te hebben gewerkt, is Edith in 2003 als freelancer begonnen. Ze heeft voor allerlei bladen geschreven, maar vooral veel boeken gemaakt. Daarbij werkt ze vaak samen met haar collega’s van het Freelanceteam. Naast haar liefde voor het schrijven over te brengen aan anderen, geeft Edith ook schrijftrainingen. Meer informatie over Edith https://edithvanzalinge.nl/