Terry van der Vegt - Service-engineer

Terry van der Vegt

“De diversiteit maakt het leuk. Ik ben veel op pad en kom bij verschillende klanten over de vloer.”

Terry van der Vegt werkt drie jaar vast als Service-engineer voor de afdeling industrie, maar startte acht jaar geleden als stagiair bij Hoppenbrouwers Techniek. Hij wist al snel dat hij aan de slag wilde als Service-engineer doordat hij zijn senior collega’s als grote voorbeeld zag. “Ik wilde graag gaan doen wat zij ook deden. Ze doen werkzaamheden die ik super gaaf vind, hebben veel technische kennis en bovendien veel aanzien. Dat triggerde mij.”

Al op het mbo weet Terry dat hij graag in de industriële automatisering wil werken. Tijdens zijn zoektocht voor een stage komt hij bij Hoppenbrouwers uit waar hij ook als uurloner aan de slag kan. Na het mbo start hij een hbo-opleiding en werkt hij in de vakanties bij Hoppenbrouwers. “Ik had een leuke bijbaan als Hardware-engineer, waar ik veel kon leren naast mijn studie. Ik leerde hier meer over de techniek dan bij andere bijbaantjes in bouwmarkten. Mijn afstudeerproject heb ik ook bij Hoppenbrouwers gedaan. Dat was een software project voor een pretpark in de buurt. Dit was mijn eerste software project en dat beviel me goed”, vertelt Terry. Het was een logische stap voor Terry om de opgedane kennis over hard- en software te combineren in de functie Service-engineer en zijn droom achterna te gaan.

Van inbedrijfstellingen tot storingen

“Mijn werk is heel divers”, vertelt Terry. “Vandaag ben ik op kantoor, maar morgen ga ik naar een project voor een inbedrijfstelling van een machine of productielijn en misschien ga ik volgende week een nieuw programma ontwikkelen. Die diversiteit maakt het leuk. Ik ben veel op pad en kom bij verschillende klanten over de vloer. Ik werkte veel bij het pretpark waar ik ook afgestudeerd ben, maar door de Corona-crisis staat dit even op een laag pitje. Ik verwacht hier binnenkort wel weer naartoe te mogen.” Naast het inbedrijfstellen van installaties en het oplossen van storingen, werkt Terry ook zo nu en dan zelfstandig aan kleinere projecten. “Bij zo’n project doe ik de hardware- en software-engineering én stel ik de installatie in bedrijf. Dat vind ik mooie projecten, want alle facetten van engineering komen aan bod.”

Software als hulpmiddel

Terry is nu drie jaar in dienst en heeft al heel wat storingen op mogen lossen. Tóch vindt hij dit nog steeds het meest uitdagende in zijn werk. “Het blijft een uitdaging om te achterhalen waar storingen vandaan komen. Om dit te achterhalen gebruik je vaak software als hulpmiddel om een hardware matig probleem te achterhalen. Een storing ligt vaak aan de hardware, bijvoorbeeld een sensor die niet goed werkt of een motor die niet goed draait. Met de software kan je statussen en trends zien en daardoor is het makkelijker om het probleem op te sporen. Het kan namelijk van alles zijn en met het blote oog zie je dat niet altijd. Diverse klanten hebben de mogelijkheid om op afstand op hun systeem in te loggen. Zo hoef ik niet altijd naar de klant toe, maar kan ik het gemakkelijk vanaf een andere locatie oplossen”, sluit Terry af.

Wil jij ook met zoveel plezier als Terry aan uitdagende projecten werken? Solliciteer nu voor de functie Service-engineer.