Koeltechnicus Ronald helpt met jouw koelvraag

Ronald van Oers

Al 20 jaar koeltechnicus vanwege de verscheidenheid

Door: Ronald van Oers

Koeltechnicus. Het kon haast niet anders dan dat ik dit mooie vak koos. Niet gek natuurlijk, want als zoon van een koeltechnicus is het mij met de paplepel ingegeven. Het sleutelen, met de handen bezig zijn, oplossingsgericht denken: ik zag het hem dagelijks doen. Nu doe ik hetzelfde. Al twintig jaar.

Meekijken

Ging thuis de kachel of wasmachine kapot, dan stond mijn vader klaar om het te repareren. Ik ook – bij wijze van spreken dan. Mijn handen stak ik op die leeftijd niet zozeer uit de mouwen, maar ik keek wel mee over zijn schouder, nieuwsgierig als ik was. Daardoor groeide mijn interesse in de techniek, net als mij belangstelling in HBO Werktuigbouwkunde.

Ik verlangde echter naar het werkveld, niet naar de schoolbanken. De kans om te starten als leerling-monteur greep ik tijdens mijn studie met beide handen aan. Ervaring opdoen op het gebied van koeling en het halen van de benodigde certificering passeerden die jaren de revue. Installaties werden steeds forser, de projecten van groter formaat. Zo verdienden ik mijn strepen in het koelvak.

Uitdagingen? Graag zelfs

Zoals een vis naar water snakt, verlang ik naar uitdagingen op het werk. Complexe installatie? Kom maar door. Een storing die onmogelijk lijkt om op te lossen? Laat mij de oplossing maar zoeken. Geen uitdaging is te groot. Ik werk zonder stress overigens: net als mijn vader ben ik de rust zelve. Het komt immers altijd goed.

Geen enkele dag is hetzelfde

Twintig jaar koeltechnicus zijn klinkt als een lange tijd. Maar in dit vak is niks hetzelfde. Het is diverser dan je wellicht denkt. Ik sta iedere dag op een andere locatie. Bij een klant thuis, in een bierbrouwerij of op ons eigen kantoor. Het ene moment installeer ik een airco, het andere repareer ik een robuuste vriescel. De mensen, de projecten: al twintig jaar kom ik de meest veelzijdige uitdagingen tegen. Daar haal ik mijn energie vandaan.

Tevreden koeltechnicus

Ik wil dat klanten tevreden zijn. Dat ze mij de hand schudden en verder geholpen zijn zodra ik weg ben. Dat zit ‘m soms zelfs in de kleinste dingen. Zo werkte een warmtepomp van een ander installateursbedrijf al vijf jaar niet optimaal en besloot de eigenaar mij in te schakelen. Ik kom dan langs en adviseer op een paar punten. Hij voerde het geringste werk uit en het advies loonde meteen. Dat is toch mooi? Weer een tevreden klant. Zo kan ik ook content naar huis.