Menno Kers - Service-engineer

Menno Kers

“Een Service-engineer moet kennis hebben van alle aspecten van engineering. Daarom is mijn functie zo veelzijdig.”

Service-engineer Menno Kers startte in 2016 bij Hoppenbrouwers als Monteur met de wens om door te kunnen groeien. “Deze mogelijkheid was er bij Hoppenbrouwers, dus de kansen lagen voor mij open. Als ik mezelf kon bewijzen mocht ik doorgroeien binnen het bedrijf. Zo begon ik als Monteur, werd later Service Monteur en daarna kon ik de stap zetten naar service-engineering.”

Menno begon via een detacheringsbureau bij Hoppenbrouwers op de afdeling water. Dat beviel zo goed dat hij besloot om de overstap naar Hoppenbrouwers als vaste werkgever te maken. “Het beviel aan beide kanten goed. Door de bedrijfsstructuur vond ik het fijn werken en je wordt ook heel vrij gelaten in je werk. Hoppenbrouwers heeft veel vertrouwen in haar personeel waardoor je veel verantwoordelijkheden krijgt. Ik heb onderdeel mogen zijn van veel verschillende projecten. Op dit moment werk ik bijvoorbeeld aan projecten voor een afvalwaterzuivering en voor een drinkwaterzuivering”, vertelt Menno.

Veelzijdige functie

“Ik heb een heel veelzijdige functie. Een Service-engineer moet kennis hebben van alle aspecten van engineering. Je moet wat weten over hardware en software, maar je moet ook oplossingsgericht kunnen denken. Je stelt installaties in bedrijf en daarnaast spoor en los je ook storingen op”, legt Menno uit. “Wanneer de installaties zijn afgerond door de monteurs en de software is geschreven door de Software-engineers, kom ik in beeld. De hardware en software moeten samengevoegd worden en de complete installatie moet voor de eerste keer opgestart worden. Op dat moment test ik het om te zien of alles daadwerkelijk werkt zoals we dat bedacht hadden. Je wilt de installatie zo snel en zo goed mogelijk draaiende te hebben. Dat maakt het uitdagend.”

Een adviserende rol

“Bij een project waar ik nu werk heeft de Projectleider van de opdrachtgever, waar ik al eens eerder mee samengewerkt heb, specifiek om mij gevraagd. Dat geeft je echt het gevoel dat je een goede indruk achter gelaten hebt. Het is fijn om te weten dat ze jouw werk waarderen en dat dat ene stapje dat je extra zet ook in goede aarde valt.” En dat stapje extra zetten vinden we bij Hoppenbrouwers heel belangrijk. We willen onze klanten graag ontzorgen en met de kwalitatief beste oplossing komen voor hun technische vraagstuk. Menno: “We denken graag met de klant mee. Als we zien dat iets beter kan geven we dit aan en komen we met verschillende opties. Ik heb als Service-engineer dus eigenlijk ook een adviserende rol, niet alleen bij in bedrijf stellingen, maar ook bij storingen. Het is dan ook extra fijn dat ons advies vaak wordt gewaardeerd.”