Joris Mertens - Leerling-service monteur

Joris Mertens

“Via de open dag ben ik gaan werken bij Hoppenbrouwers”

Joris Mertens werkt met veel plezier  op de afdeling Water, binnen Industriële Automatisering (IA), als Leerling-service monteur. “Ik ben bij Hoppenbrouwers Techniek terecht gekomen doordat ik regelmatig op Hogeschool Avans en in de omgeving reclame voorbij zag komen. Dat wekte bij mij interesse op. Ik ben bij de open dag gaan kijken en dat beviel mij zo goed dat ik toen besloot om bij Hoppenbrouwers te gaan werken.”

Joris begon als hbo-duaal student Elektrotechniek bij Hoppenbrouwers. Na twee jaar besloot hij hiermee te stoppen. “Ik begon tijdens deze opleiding in de buitendienst en heb vervolgens een jaar als engineer gewerkt. Op kantoor zitten bleek niks voor mij te zijn. De week duurde best lang en ik wilde graag bezig zijn, daarom vond ik de buitendienst veel leuker. Samen met mijn coach hebben we gekeken naar een passende oplossing. Ik wilde het werk voor de afdeling water namelijk wel graag blijven doen, maar niet op hbo-niveau. Ik ben toen overgestapt naar het mbo en startte met de opleiding Eerste Monteur Elektrotechnische Industriële Installaties en Systemen. Ik zit nu weer in de buitendienst, mijn huidige functie als Monteur past het best bij mij!”

Geen enkele dag is hetzelfde

“Als Service monteur is geen enkele dag hetzelfde. Die afwisseling, dat maakt mijn werk zo leuk. De ene dag ben je een frequentieregelaar en een pomp aan het aansluiten en de andere dag ben je met verlichting bezig. Voordat ik met een project begin is het belangrijk dat ik op de hoogte ben van de werkzaamheden en dat ik weet wat er van mij verwacht wordt. De projecten waar ik aan werk duren meestal 2 dagen tot een week waardoor ik regelmatig bij verschillende opdrachtgevers kom.”

Vaak alleen op pad

“Ik ben voor klussen vaak alleen op pad. Soms wel jammer, want met zijn tweeën is natuurlijk wel wat gezelliger.” Toch ervaart Joris het alleen op pad zijn niet als last. “Ik vind het een uitdaging om zelf met de juiste oplossingen te komen. Ik mocht vrij snel alleen op pad gaan. Als ik de oplossing niet zeker wist, vroeg ik mijn collega’s om advies. Er is vanuit Hoppenbrouwers veel vertrouwen waardoor je in je functie veel vrijheid krijgt.”

De grootste uitdaging

De grootste uitdaging in mijn baan is nog steeds het vinden van de juiste oplossing voor de verrassingen die ik tegen kom. Het is daarom ook mijn ambitie om als service monteur steeds zelfstandiger te worden. Ik wil beter worden in het vinden van goede oplossingen, want daar heb ik nog wel ondersteuning bij nodig. Een collega-monteur bij ons in het team zit al meer dan 25 jaar in het vak. Hij weet heel makkelijk ergens een oplossing voor te vinden. Dat wil ik uiteindelijk ook kunnen!”