Organisatie

Organisatie

Groeien door dichtbij te blijven

Onze ambitie is groot: de beste en duurzaamste technisch dienstverlener van Nederland zijn. Daarom willen we doorgroeien naar zo’n 25 vestigingen. Met in 2019 elf vestigingen, 1.225 medewerkers, zo’n ruim vijfduizend klanten en een omzet van ruim 182 miljoen euro zijn we hard op weg. Reflectie en bewuste keuzes liggen aan de basis van onze stabiele en solide groei. Met vestigingen in nu voornamelijk nog het zuiden van het land, spreiden we onze landelijke vleugels de komende jaren uit.

Ambities waarmaken

Groeien door dichtbij te blijven, dat slaat de spijker op de kop. Groei volgt (bijna) als vanzelf als je medewerkers op één zet én je jezelf altijd wilt verbeteren. Door de ontwikkeling van medewerkers als leidraad te nemen, groeien onze bedrijfsambities mee. Onze groeimotor draaide in 2019 dan ook op volle toeren. Want het leuke is, zodra je een ambitie hardop uitspreekt, komen er zaken op je pad. Zo groeide onze werktuigbouwkundige discipline in 2019 door drie andere bedrijven te integreren in onze organisatie.

Keep it simple

Als bedrijf groeien we voortdurend mee met onze eigen groei. Daarom besteden we bewust tijd aan reflectie. Ingezette lijnen stippelen we verder uit; welke kant gaat het op als we dit doortrekken? Werkt het model nog en/of wat betekent dit dan voor het model? Keep it simple is ons richtsnoer. Het grote weer klein maken en het complexe weer eenvoudig. Daarom bestaat bijvoorbeeld onze juridische structuur slechts uit één B.V. We hebben wél financieel inzicht – gedetailleerd en tot laag in de organisatie – maar geen financiële muren. Na een overname wordt een bedrijf zo snel mogelijk geïntegreerd in onze structuur. Overigens is het hard werken om die eenvoud erin te houden. Want bij groei, sluipt de complexiteit erin. Daar zijn we met elkaar alert op. Ons concept met duidelijke waarden (werkplezier, vakmanschap, ondernemendheid, verbondenheid, autonomie) heeft zich immers al bewezen. Daar houden we aan vast en sturen we op aan.

Collectieve denkkracht

Bij het vinden van oplossingen voor welk vraagstuk dan ook, is collectieve denkkracht een troef van Hoppenbrouwers. Ik doel op ons topteam van 125 leidinggevenden die enerzijds ambassadeur zijn van Hoppenbrouwers Techniek maar anderzijds in hun eigen ‘winkel’ (vestiging, afdeling, cluster, regio) met hun teams naar oplossingen zoeken. De groeipijn ontstaat daar waar nieuwe medewerkers nog onvoldoende vertrouwd zijn met de Hoppenbrouwersformule. Daarom gaan we vanaf 2020 nog meer aandacht besteden aan het expliciet maken van ons gedachtegoed. Dit jaarverslag is daar een voorbeeld van.

Crisisbestendig

In 2019 hebben we de crisisbestendigheid van ons bedrijf op de kaart gezet. We hebben uitgesproken niet afhankelijk te willen worden van één markt of één type klant. De diversiteit aan disciplines, markten, business en mensen maakt ons tot een solide bedrijf dat betrouwbaar is in woord en in daad, naar medewerkers, klanten, samenwerkingspartners, leveranciers en even goed naar de banken en Belastingdienst.

Vooruitstrevend conservatief

We zijn vooruitstrevend conservatief. Want een groei van 19% in omzet (van 153 miljoen euro in 2018 naar 182 miljoen euro in 2019) mag je best vooruitstrevend noemen. Tegelijkertijd zijn we conservatief. Ik doel op bijvoorbeeld onze keuze voor eigen panden en onze investeringen in een eigen wagenpark. We geloven dat dit goed is voor de stabiliteit van onze organisatie en dus de crisisbestendigheid van Hoppenbrouwers Techniek. Inspiratie en energie door beweging en reflectie Zelf haalde ik in 2019 veel inspiratie en energie uit de organisatie. Ik ben op mijn best als zaken in beweging zijn én ik zelf ook in beweging ben, met het uitdenken van nieuwe plannen of het aanscherpen van bestaande doelstellingen. Ook in letterlijke zin was ik in 2019 in beweging. Ik bracht heel wat uren op de fiets door. Daar ontstaan voor mij de beste inzichten. Ik ben ervan overtuigd dat  regelmatig afstand nemen van dat wat je het meest bezighoudt, ruimte geeft in het hoofd. Zo is er ruimte voor zelfreflectie; en zelfreflectie is het begin van alles wijsheid! Het meest geniet ik echter als anderen de ruimte pakken om zich te ontwikkelen en om te groeien. Als ik zie dat dat lukt, dan geeft dat voldoening. Dat is groeien door dichtbij te blijven, dicht bij jezelf, dicht bij onze waarden, maar ook dicht bij onze medewerkers, klanten en partners. We groeien samen, maken ambities waar en creëren onze eigen successen. Hoe mooi is het om richting te geven aan zo’n bedrijf. Zolang de beweging en de energie er zijn, ga ik daar graag mee door!

Directieteam

In de directie van Hoppenbrouwers zitten ondernemende mensen die zich hard maken voor het bedrijf. Zij hebben een belangrijke sleutelpositie binnen het bedrijf, hebben het juiste gevoel met het bedrijf en doen er alles aan om het bedrijf succesvol te laten zijn.

Directie Hoppenbrouwers Techniek 2018