Goed op weg richting landelijke dekking met vijf nieuwe overnames

Hoppenbrouwers Techniek is goed op weg om in 2030 te groeien naar landelijke dekking met een omzet van 1 miljard euro en 5000 medewerkers. De groeistrategie richt zich onder andere op het openen van meerdere vestigingen. Hierbij is het uitgangspunt om ieder jaar met 10% autonoom te groeien en 10% door middel van overnames. In het eerste half jaar van 2023 hebben er vijf overnames plaatsgevonden met een totale omzet van 70 miljoen euro. Hoppenbrouwers heeft hierdoor inmiddels 22 vestigingen verspreid over het land.

In maart werd de Drents-Groningse Top Installatiegroep met twee vestigingen in Hoogeveen en Veendam verenigd, waardoor we nu ook in het noordoosten van het land goed vertegenwoordigd zijn. In mei sloot het Technisch Installatiebureau Van Wijngaarden aan uit Nieuwerkerk a/d IJssel en in diezelfde maand integreerde het bedrijf systemintegrator Control Digit BV in haar vestiging in Deurne waarmee ze haar cluster Industriële Automatisering een boost gaf. In juni werd Nijsten Elektrotechniek geïntegreerd in de vestiging van Hoppenbrouwers Techniek Sittard en met de recente overname van Van Thiel Optimaal in Schijndel wordt Brabant versterkt op het gebied van werktuigbouwkundige installaties en duurzaamheid. Henny de Haas, algemeen directeur is enthousiast over deze groeiontwikkeling: ‘Al deze bedrijven sluiten naadloos aan bij onze strategie. Het zijn familiebedrijven met een goede cultuurfit die graag een professionaliseringsslag willen maken. Ze hebben, net als wij, autonomie hoog in het vaandel staan en hebben veel aandacht voor hun medewerkers. Door sommige overnames kunnen we onze positie verstevigen in een bepaalde regio, bij andere overnames vergroten we juist onze kennis en expertise of kunnen we ons klantenportfolio verbreden.’

Bedrijven met meerwaarde

De Haas ziet nog steeds veel beweging en aanbod van bedrijven binnen de overnamemarkt; tegelijkertijd is er ook veel vraag. De algemeen directeur van Hoppenbrouwers geeft aan: ‘We merken dat de overnamemarkt ook vaker wordt ingenomen door organisaties buiten de branche, zoals private equity partijen en bouwbedrijven die hun business willen verbreden met technische dienstverlening. Wij bouwen door op onze lange termijnstrategie en willen vooral goed integreren en onze expertise uitbreiden. Jaarlijks bieden zich zo’n 60 kleine- en middelgrote bedrijven bij ons aan, waarbij wij heel selectief overnames doen, een bedrijf moet echt kwalitatieve meerwaarde voor ons bieden. Die kan zitten in medewerkers, kennis, klanten, geografische ligging en moet binnen onze cultuur- en familiewaarden passen. Ook weten installatiebedrijven die goed aansluiten op onze B2C-ambities ons steeds beter te vinden. Hiermee kunnen we versneld verder bouwen aan ons consumentenplatform.’

‘All the way-integratie’

De technisch dienstverlener gaat dan ook alleen voor volledige overname en integratie naar 100% Hoppenbrouwers. Van koopfase en implementatie, van systemen en werkprocessen tot één merknaam Hoppenbrouwers. ‘We houden heldere en simpele processen en zijn één bedrijf. Er is veel aandacht voor de medewerkers. Integreren gaat niet zonder slag of stoot, maar ik ben trots op eenieder om te zien waar we nu staan. Wij zijn ervan overtuigd dat onze lange termijn aanpak en heldere integratiestrategie bijdraagt aan een goede samenwerking tussen vestigingen en teams en dat medewerkers zich nauw verbonden voelen met onze cultuur’, aldus De Haas.

Ontvang onze nieuwsbrief