Wederom forse groei (16%) voor Koninklijke Hoppenbrouwers Techniek in 2021

In dit tweede corona-jaar maakten we onze groeiambitie wederom waar en groeiden met 16% (36 miljoen meer dan in 2020) en sloten het jaar 2021 af met een omzet van 254 miljoen. Als een van de snelst groeiende bedrijven in Nederland ontving Hoppenbrouwers hiervoor een FD Gazelle. Ondanks de coronaperikelen en krapte op de arbeidsmarkt lieten we zien hoe crisisbestendig wij zijn. Dat bewijst ook ons herstel van de wereldwijde cyberaanval in juli vorig jaar. Dit delen we in het Jaarverslag 2021. 

Bekijk het jaarverslag 2021

In de ontwikkeling naar landelijke dekking hebben we het afgelopen jaar een installatiebedrijf in Goedereede en recent in Haarlem overgenomen. Ook groeiden ons familiebedrijf autonoom met de opening van een vierde locatie in Udenhout en een nieuwe vestiging met 40 werknemers in Arnhem. Verder investeerde Hoppenbrouwers in een nieuw pand van een overgenomen bedrijf in Sittard en in professionalisering van de ICT. Hierbij is vooral veel geld geïnvesteerd in informatiebeveiliging met het oog op privacybescherming van medewerkers, klanten en andere partners.

Resultaten 2021

  • Ook in tweede corona-jaar zet de groei van Hoppenbrouwers door met 36 miljoen (omzet: 254 miljoen)
  • Financiering alle investeringen voornamelijk uit eigen cashflow – solvabiliteit 62%
  • Forse investeringen in ICT resulteren in snel herstel en lage kosten wereldwijde cyberaanval
  • 5400 sollicitanten en ruim 450 nieuwe medewerkers ondanks krapte op de arbeidsmarkt

Uitdagingen in de markt

Ondanks haar groei had Hoppenbrouwers in 2021 ook te maken met uitdagingen in de markt zoals krapte op de arbeidsmarkt, lange levertijden van materialen en gestegen prijzen. Deze indirecte gevolgen van corona zorgden onder meer voor vertraging en extra kosten in projecten. Bovendien was de uitstroom van medewerkers groter dan vorig jaar door de overspannen arbeidsmarkt en een hoger natuurlijk verloop.

Wereldwijde cyberaanval

Henny de Haas, algemeen directeur van Hoppenbrouwers, is trots op alle medewerkers in zijn familiebedrijf: ‘We wisten inmiddels hoe we moesten omgaan met de (zakelijke) gevolgen van corona, maar afgelopen jaar werden we ook opgeschrikt door een wereldwijde cyberaanval. Dankzij onze uitstekende informatiebeveiliging konden we deze snel opmerken en door de inspanning en adequate aanpak van onze medewerkers hielden we de schade ervan beperkt. Normaal gesproken staat er ongeveer drie weken voor om een dergelijke hack eronder te krijgen; wij wisten de aanval in drie dagen te beslechten. Dit laat zien dat we een geweldig fundament hebben om samen door te kunnen bouwen aan ons mooie en financieel gezonde bedrijf.’

Rol bij verduurzaming en digitalisering

‘Niet alleen ons bedrijf verandert, ook de wereld om ons heen. De maatschappij staat voor omvangrijke uitdagingen zoals klimaatverandering, energietransitie, CO2-reductie, grondstoffentekort, krapte op de arbeidsmarkt, maar ook voor thema’s als diversiteit en inclusiviteit, duurzame mobiliteit, circulair ondernemen en grote woningnood’ , licht De Haas toe. ‘ Tegelijkertijd volgen technologische ontwikkelingen elkaar heel snel op. Met name over digitalisering en verduurzaming hebben klanten behoefte aan onze kennis en advies. We adviseren ze over het digitaliseren van hun processen en hoe deze data gedreven en predictive in te richten. En we helpen ze hun duurzaamheidsambities waar te maken.’

Om te kunnen anticiperen op deze maatschappelijke ontwikkelingen heeft Hoppenbrouwers haar visie en ambities richting 2030 uiteengezet en wil het bedrijf met haar kennis en kunde een waardevolle bijdrage leveren aan deze ontwikkelingen. Ook heeft Hoppenbrouwers richting 2030 een groeiambitie naar 5.000 medewerkers en 40 vestigingen verspreid over het land.

Vooruitblik

  • Omzet 2022: 325 miljoen
  • Groei door:
    – autonome groei huidige vestigingen
    – overname en volledige integratie van kleine en middelgrote technische bedrijven
    – overname van gespecialiseerde bedrijven
  • Lancering consumentenplatform in 2022 (van cv-ketels en warmtepompen tot zonnepanelen en laadpalen)
  • Opleiding: opening drie praktijkscholen en twee Hoppenbrouwers Experience Centra
  • Wervingsprogramma voor meer vrouwen in de techniek
  • Groeiambitie voor 2030: 5.000 medewerkers verspreid over 40 vestigingen, met een omzet van 1 miljard en behorend tot de top 3 technische dienstverleners van Nederland

Meer focus op consumentenmarkt in 2022

Dit jaar lanceert Hoppenbrouwers een online platform voor consumenten. Via dit platform kunnen klanten producten afnemen op basis van een all-in service abonnement voor een vaste prijs per maand. We starten met het aanbieden van cv-ketels en breiden dit in enkele jaren uit naar andere technische consumentenproducten zoals (hybride) warmtepompen, zonnepanelen, airco’s en laadpalen. ‘We bedienen consumenten al vanuit diverse vestigingen (4% van de omzet), maar gaan er met dit platform meer focus op leggen. Mede door subsidies voor verduurzaming van huizen merken we een groeiende behoefte aan technische installaties in de particuliere sfeer. Wij hebben alle kennis en kunde in huis om consumenten hiervan te laten profiteren’, geeft Henny de Haas aan.

Over Hoppenbrouwers

Van eenmanszaak in elektrotechnisch werken naar een allround technisch dienstverlener. In ruim honderd jaar groeide Hoppenbrouwers uit tot sterspeler in de techniek.

Voor particulieren

Jij wilt je huis verduurzamen. Maar waar moet je beginnen? Hoppenbrouwers maakt duurzaam en comfortabel wonen mogelijk, voor iedereen.

Bekijk onze producten

Zakelijke klanten

Wij zijn jouw technisch partner. Met meer dan 100 jaar ervaring hebben wij voor ieder vraagstuk een passende technische oplossing.

Bekijk onze markten

Ontvang onze nieuwsbrief

  •  *
  •  *