Bijdragen aan de groei van ons familiebedrijf
Visie op integraties & nieuwe vestigingen
Crisisbestendigheid is een belangrijke pijler binnen ons familiebedrijf. Door bezig te zijn met de lange termijn kunnen we als organisatie en kunnen onze medewerkers blijven groeien. We groeien op eigen kracht, met autonome vestigingen en op basis van persoonlijke ambities. Vanuit onze visie 2030 groeien we naar landelijke dekking en versnellen we dit proces al jaren met overnames.

Onze groeistrategie richt zich onder andere op het openen van meerdere vestigingen verspreid over het land. Ons uitgangspunt is om ieder jaar 10% autonoom te groeien en 10% door overnames. Door groei zijn we als organisatie meer crisisbestendig en versterken we onze positie in verschillende markten, segmenten en regio’s. We zien veel beweging en aanbod van bedrijven binnen de overnamemarkt, tegelijkertijd is er veel vraag.
Wij houden vast aan onze strategie en koers. Jaarlijks bieden zich 60 bedrijven aan ter overname, hiervan nemen we slechts drie tot vier bedrijven over. We blijven selectief en een bedrijf moet echt meerwaarde voor ons bieden. Die meerwaarde kan zitten in medewerkers, kennis, klanten, geografische ligging en moet binnen onze cultuur- en familiewaarden passen.
Drie mooie familiebedrijven aangesloten
Afgelopen jaar zijn er drie mooie familiebedrijven aangesloten die meerwaarde bieden aan onze groeistrategie. Bedrijven die passen bij onze cultuur en die veel aandacht hebben voor medewerkers. Met de aansluiting en de kennis van De Blaauw Installatietechniek over beveiliging hebben we een mooie toevoeging op onze bestaande business in een nieuwe regio, Noord-Holland, gecreëerd. Met de komst van Kievit Warmte, verstevigen we onze positie in Zuid-Holland op het gebied van werktuigbouwkunde en duurzaamheid. En met de meest recente aansluiting van RTP Elektrotechniek dragen we bij aan onze ambitie om in de top 3 van industriële automatiseerders te komen.
Integratie strategie
We gaan voor volledige overnames en integreren ‘all the way’ waarbij we werken naar 100% Hoppenbrouwers. Van koopfase en implementatie, van systemen en werkprocessen tot één merknaam Hoppenbrouwers. “Wij zijn ervan overtuigd dat dit op de lange termijn bijdraagt aan een betere samenwerking tussen vestigingen en teams en dat medewerkers nauwer verbonden raken met onze cultuur en dus Hoppenbrouwers. Veel aandacht is er voor de medewerkers. Integreren gaat niet zonder slag of stoot voor medewerkers, maar ik ben trots op eenieder om te komen waar we nu staan”, aldus Bas Ceelen, integratiedirecteur.

‘Na een aantal maanden gaan medewerkers pas de voordelen van de overname zien en welke kansen en ontwikkelingsmogelijkheden het ze kan brengen.’

Cees Kievit: “Ondanks dat ik goed was voorbereid op de integratie en welke fases we zouden doorlopen, heb ik de integratie zeker onderschat. Het is een enorme transitie voor medewerkers in hun dagelijkse werk maar ook mentaal gezien. Na een aantal maanden gaan medewerkers pas de voordelen van de overname zien en welke kansen en ontwikkelingsmogelijkheden het ze kan brengen. Ik ben in het verleden gestart als ondernemer omdat ik bezig wilde zijn met klanten. Kievit Warmte groeide door de jaren heen waardoor ik steeds meer te maken kreeg met randzaken zoals HR, juridisch en finance. Nu we alweer een jaar zijn aangesloten bij Hoppenbrouwers zijn die zaken goed ingericht en kan ik me weer focussen op hetgeen waar ik energie van krijg. En dat is techniek en klanten.”
Facts & figures
Benieuwd naar alle resultaten?