Bijdragen aan de groei van ons familiebedrijf
voor de volgende generatie
De kracht van het familiebedrijf
Een belangrijke meerwaarde die het hart van Hoppenbrouwers zo krachtig en energiek laat kloppen, is dat we al meer dan 100 jaar een familiebedrijf zijn. Een aspect dat herkenbaar en voelbaar is, zowel voor medewerkers als voor klanten en andere relaties. We zijn een bedrijf dat gaat voor de lange termijn. Denkt in generaties in plaats van in kwartalen. Groei – stap voor stap – is noodzakelijk, niet om de aandeelhouders dividend uit te kunnen keren, maar om het bedrijf nog beter te maken. Uitgangspunt is om kapitaal zoveel mogelijk in het bedrijf te laten renderen op een goede en gezonde manier. Ook omdat, behalve onze passie voor techniek, ondernemerschap in ons bloed zit. Bij onze missie de beste technisch dienstverlener van Nederland te zijn, bouwen we op een toenemend aantal medewerkers met een hart voor techniek, en een professioneel directieteam.

Drie zonen in opleiding
Een andere bouwsteen in de weg naar de toekomst, is dat inmiddels de drie zonen van Henny de Haas druk aan de slag zijn in het bedrijf. Na het afronden van hun studies, zijn Tom, Ruud en Thijs op verschillende plekken in de organisatie aan de slag gegaan. Ze waren allemaal werkzaam als monteur in de buitendienst en het is de bedoeling dat ze langzaamaan verder groeien in het bedrijf. Tom is vorig jaar begonnen als vestigingsleider in Dongen. Zijn broer Ruud is projectcoördinator in Udenhout en de jongste broer, Thijs, werkt als werkvoorbereider Water & infra. Ze draaien mee in het primaire proces, net als iedere andere medewerker. Hun belangrijkste taak is om te zorgen voor tevreden klanten en winst maken. Daar hebben ze veel plezier in en ze doen hun best zoveel mogelijk te leren van alles wat ze op hun werkplek ervaren. Tom heeft inmiddels al gemerkt dat hij met zijn bedrijfskundige achtergrond van toegevoegde waarde is in een bedrijf waar de meeste mensen technisch zijn opgeleid. “Ik kijk in projecten en teams naar andere dingen, waardoor ik juist een toevoeging ben op de mensen die wel de technische kennis bezitten. Wanneer ik iemand nodig heb met technische kennis ben ik zeker niet bang om hulp te vragen. Niemand kan
alles alleen. Ik denk juist dat we elkaar versterken.”
‘Naast hun dagelijkse werk, volgen de zonen een speciaal traject, het zogenoemde Hazenpad.’

Hazenpad
Naast hun dagelijkse werk, volgen de zonen een speciaal traject, het zogenoemde Hazenpad. Hierin worden ze extra begeleid op gebieden die belangrijk zijn voor een mogelijke toekomstige overname. Ze worden gecoacht door de directeur van de vestiging of het team waar ze deel van uit maken. Daarnaast zijn ze aanwezig bij de managementdagen en cluster- en vestigingsleidersdagen, om het bedrijf en de betrokken managers beter te leren kennen. Een ander element waar aandacht aan wordt besteed is leren hoe ze van broers zakenpartners moeten worden. Dat doen ze onder leiding van Jos van Genugten, coachend leider bij diverse activiteiten van ons bedrijf. Belangrijkste sparringpartner is echter nog altijd Henny de Haas zelf. De drie broers en hun vader spreken elkaar regelmatig ‘aan de keukentafel’, waarbij ook zaken over het bedrijf regelmatig de revue passeren. Zo vergaren ze in de loop van de tijd steeds meer kennis over alle verschillende aspecten van Hoppenbrouwers. “Ze hoeven niet overal specialist in te zijn, maar het is wel goed om van zoveel mogelijk zaken verstand te hebben, zodat je altijd overal zelf over mee kunt denken,” is de filosofie van hun vader. Hij vindt het essentieel dat dat opvolgingstraject op een gedegen en natuurlijke manier verloopt. Zodat niet alleen zijn zonen, maar ook de organisatie langzaam maar zeker klaargestoomd wordt voor de volgende stap in de geschiedenis van het familiebedrijf.
Visie 2030
Henny de Haas is overigens nog lang niet van plan te stoppen of het rustiger aan te gaan doen. Zijn ambitie is de Visie 2030 zelf te realiseren. Hierin ligt de ambitie vastgelegd dat ons bedrijf wil groeien naar een landelijke dekking met meer dan 40 vestigingen en een omzet van 1 miljard euro in 2030 en naar 5000 medewerkers. Het gestelde doel is om ieder jaar 10% autonoom te groeien en 10% door middel van acquisities.
“Ik vind het heel erg leuk om de kar nog een tijd te blijven trekken. Mijn bedrijf is mijn passie. Ik vind het een prachtig avontuur om verder te bouwen – straks in toenemende mate in samenwerking met mijn zoons – totdat het juiste moment is gekomen dat ik terug kan treden. Maar voorlopig werk ik nog met groot enthousiasme en energie aan de groei van Hoppenbrouwers.”
Facts & figures
Benieuwd naar alle resultaten?