

Een sterk fundament
Samen hebben we ons gezonde verstand gebruikt en hebben we gekeken naar wat wél kan. Vanuit de directie gaven we richtlijnen en faciliteerden we waar nodig, maar we hebben ook de ruimte gegeven aan medewerkers en teams om zelf aanpassingen te doen en het werk te laten slagen. Deze autonomie zorgde voor veel creativiteit. Hierdoor hebben we samen weer een mooie prestatie neergezet en koers kunnen houden. Daar ben ik ongelofelijk trots op. Onze klanttevredenheid ligt op een NPS-score van 41 met een 8,3 gemiddeld. We willen uiteindelijk groeien naar een 9+ organisatie met een NPS-score van 60. Zo kunnen we verder groeien naar 25 vestigingen en 2500 medewerkers in 2023. Koers naar een positie als landelijke technisch dienstverlener.

Crisisbestendig
Toen in maart corona de kop op stak, bleek al snel dat we als bedrijf crisisbestendig zijn. Dit doen we door in lange termijn te denken. Zo zijn we in verschillende marktsegmenten actief met een breed pakket aan technische disciplines. Het zit in ons DNA om voor te sorteren op goede én slechte tijden. Met als belangrijkste uitgangspunt ‘medewerkers op 1’ was ons coronabeleid gericht op vrijwilligheid en gezondheid, niet op dwang. Door deze aanpak hebben we onze plannen door kunnen laten gaan en hebben we onze kernwaarden (vakmanschap, autonomie, verbondenheid, werkplezier en ondernemendheid) weten te behouden.
Grote organisatie met lokaal gezicht
Met een omzet van 218 miljoen hebben we een groei doorgemaakt van 20% ten opzichte van vorig jaar. Dat hebben we gerealiseerd door goed met elkaar samen te werken en creatief met elkaar na te denken over hoe we de ontwikkelingen om ons heen in goede banen konden leiden. Hier komt de kracht van het werken met zelfsturende teams naar voren en helpen de normen en waarden van een familiebedrijf enorm. Ook merken we dat de lokale geworteldheid van ons bedrijf bijdraagt aan tevreden klanten. Hoewel we groeien naar een positie als grote speler met landelijke dekking, zorgen onze lokale vestigingen tegelijkertijd voor een vertrouwd gezicht naar bedrijven en particulieren.

‘Koers naar 25 vestigingen en een verdubbeling van het aantal medewerkers in 2023’
2020 in het kort




Waardevolle acquisities
Onze groei bestaat in 2020 voor 20% uit overnames en voor 80% uit autonome groei. Afgelopen jaar hebben we twee mooie installatiebedrijven overgenomen: Hatulek Group in Sittard (31 medewerkers) en Löwik Installatietechniek in Almelo en Technodak in Oldenzaal (136 medewerkers). Bedrijven die passen bij onze cultuur, die dezelfde normen en waarden hebben en expert zijn in respectievelijk elektrotechnische installaties en werktuigbouwkundige installaties. Zowel qua expertise als qua geografische ligging zijn dit hele waardevolle acquisities. Beide overnames hebben we kunnen doen zonder additionele financiering. Deze hebben gezorgd voor 8 miljoen omzet in 2020 en 35 miljoen omzet op jaarbasis. Sinds 2013 hebben we veel ervaring opgebouwd met fusies en overnames. We weten daardoor dat een integratie alleen kan slagen als je dat doet met een sterk ingewerkt integratieteam. Ons team bestaat uit specialisten die ervoor zorgen dat een integratie goed en ook steeds beter verloopt.
‘Overschot’ aan passie en ambitie
Hoewel we alle hoogtepunten en successen afgelopen jaar niet op de gebruikelijke manier hebben kunnen vieren tijdens ons Hopcafé, zorgen ze wel voor verbondenheid. Groei van het bedrijf maakt ruimte voor persoonlijke groei. We blijven dan ook volop investeren in het opleiden van mensen; zowel huidige medewerkers als nieuwe aanwas. Afgelopen jaar solliciteerden maar liefst 6.000 mensen bij ons bedrijf. Daarvan hebben we er 408 aangenomen – plus zo’n 200 stagiairs. We hebben op zich geen tekort aan personeel; wel een ‘overschot’ aan passie en ambitie. Die houding geeft ons ruimte om verder te groeien.
9+ organisatie
Ook in 2020 hebben we in de markt weer laten zien wat we kunnen. We krijgen veel vertrouwen van onze klanten. Dat vertrouwen geeft energie. Het maakt ook dat we graag toe willen naar een 9+ organisatie. Dat betekent dat onze medewerkers ons die score toedichten, maar ook onze klanten, onze leveranciers en de scholen waarmee we samenwerken. Als technisch dienstverlener streven we naar een top 3 positie in alle markten waar we actief zijn en met alle disciplines die we leveren. Dan zijn we zichtbaar, hebben we aantrekkingskracht en kunnen we volume maken. Hierbij zijn we continu op zoek naar leidinggevenden die het beste uit henzelf en hun mensen halen en het lef hebben om richting te geven. Ook zullen we scherp zijn op maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de digitale transitie en de vraag van klanten om verduurzaming. Zo kunnen we impact maken, ook in 2021!
