Blijf net als Hoppenbrouwers verbeteren met onze tips Blijf verbeteren met onze tips

Tip 1: doelen stellen

Meer eigen verantwoordelijkheid en controle over het verbeterproject creëren. Om te zorgen dat de verbeteringen gaan leven bij iedere medewerker en de neuzen dezelfde kant op staan, leggen we veel bij de teams zelf. Binnen teams wordt er maandelijks gewerkt aan verbeterdoelen: werkzaamheden die efficiënter ingericht kunnen worden. Christy: “We kijken welke brandjes regelmatig geblust moeten worden en hoe dat komt. Die prioriteren we en wekelijks pakken we er één van op om in een tijdspad van drie weken te verbeteren. Zo doet ieder team dat voor zichzelf.” 

Circulaire busstalling Westraven

Tip 2: voorbereiding is alles

Om ervoor te zorgen dat teams zelf zien welke brandjes onnodig geblust worden en waar brandpreventie efficiënter is, bereiden we ze goed voor. Daarvoor is er de Samen Beter Academy. Christy: “In 21 weken leren we teams hoe ze zelf inzien wat verspillende werkzaamheden zijn, hoe ze die kunnen omzetten en hoe je zo’n verandering blijvend maakt.”  

 

“Ieder team creëert een eigen doelenbord staat wat het team wil bereiken met elkaar. Dagelijks bespreekt het team wat ze doen om het werk onder controle te houden en welke kleine brandjes zijn voorgevallen. Wekelijks worden de brandjes geprioriteerd en wordt er een selectie opgepakt om te verbeteren. Alle zaken die nu verbeterd zijn, blijven op de wall of fame zichtbaar. Zo zien teams iedere dag hoe ze steeds beter werken en wat het oplevert.” 

Onze manier van werken ontstaat ook door trial en error. 

 

Tip 3: niet in oplossingen denken

Denken in oplossingen, dat is een mooi uitgangspunt. Maar niet altijd wat werkt. Om werkwijzen te optimaliseren en problemen het beste op te lossen, moet je eerst tot de bodem van het probleem komen. Precies de reden waarom zogenaamde brandjes tijdens het werk benoemd en verzameld worden zonder dat daar direct een oplossing voor is.  

 

Dat voelt tegenstrijdig. Vaak wil men direct een oplossing aandragen. “Je wil niet meteen een aanname doen. Daarom verzamelen we onze obstakels en werken we maximaal drie weken lang aan het oplossen van een selectie ervan. Op die manier kiezen teams niet direct voor de eerste of makkelijkste oplossing, maar voor de oplossing die werkt.” 

 

Het advies: bekijk eerst het probleem van alle kanten voordat je met mogelijke oplossingen komt. Kom niet met ‘ik heb een Excel lijst nodig om de prijzen makkelijk te berekenen’. Maar zeg: ‘iedere keer de calculatie maken voor de prijzen kost veel tijd en moeite’. Dan is er meer ruimte om te ontdekken waarom dat tijd en moeite kost en welke oplossingen er allemaal voor handen liggen. 

Omdat wij ons werk efficiënt inrichten, loopt jouw project op rolletjes. 

Andere blogs

Het belang van energielabel C voor kantoren: een stap naar duurzaamheid

In deze tijd, waarin de impact van klimaatverandering steeds meer voelbaar wordt, is het streven naar duurzaamheid niet alleen een cruciaal belang maar ook een verplichting vanuit de overheid....

De energiebesparingsplicht: welke stappen moet je nemen?

In een wereld waarin duurzaamheid en energie-efficiëntie noodzakelijk zijn, is de energiebesparingsplicht een cruciaal instrument. Bedrijven en instellingen in Nederland hebben de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan het...

Beveiliging zonneparken: noodzaak

Er gaat geen week voorbij zonder een krantenkop ‘Koperdiefstal zonnepark’. Vaak in dikgedrukte letters. Met welke zorgwekkende trend hebben we hier te maken? En belangrijker nog: wat doen we...

Belangrijke aspecten bij elektrificatie van het bedrijfsleven

Er is een hoop te doen over de elektrificatie, zo ook in het bedrijfsleven. Europa verduurzaamt: de vraag naar hernieuwbare elektriciteit neemt maar toe. Er is een verschuiving gaande...

De 6 voordelen door werken met de BIM-Methode

BIM staat voor Building Information Modeling dit is een werkmethode die vooral in de bouw- en architectuurindustrie wordt gebruikt om digitale modellen van gebouwen en infrastructuren te creëren. Doordat...

Circulair ondernemen: wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Je kunt er haast niet meer omheen, de term circulair ondernemen of circulariteit. Maar wat is het nu precies en hoe kun je dit toepassen binnen je eigen onderneming?

Brandveiligheid in parkeergarages: wat verandert er?

We rijden steeds meer elektrisch en hebben dus ook meer elektrische laadpunten nodig. Ook in parkeergarages. Vanwege de veiligheid wordt de wetgeving per 1 juli 2023 daarop aangepast. Dat...

Gasketelwet: vakbekwame monteurs aan het werk

Installaties, reparaties en onderhoud aan cv-ketels, geisers en gashaarden worden vanaf 1 april 2023 alleen nog maar door vakbekwame monteurs uitgevoerd. Hoe dat komt? Door de invoering van de...

Steeds meer talent kiest voor de techniek

Er wordt steeds vaker voor een technische opleiding gekozen. In 2022 door zo’n 11.000 talenten. De bbl-trajecten groeiden vorig jaar zelfs met 8 procent blijkt uit cijfers van de...

Warm de winter door: waarom cv-ketelonderhoud loont

Een herkenbaar moment: het is weer tijd voor de jaarlijkse apk van je auto. Je bedenkt je dat het slim is om ‘m gelijk ook een grote beurt te...

Werken met smart technology? Let op digitale veiligheid

Slimme, technische oplossingen maken ons werk steeds sneller en makkelijker. Fabrieksmachines zijn naadloos op elkaar afgesteld. De klimaat- en lichtinstallatie in kantoren weten wanneer ze aan moeten staan: als...

Van klimaatstress naar een duurzaam leven | Hoe roepen we de opwarming van de aarde tot een halt?

Klimaatproblemen die het gevolg zijn van de opwarming van de aarde, worden steeds meer zichtbaar. Veel mensen maken zich zorgen maken over het welzijn van onze planeet. De overheid...