

Verbeteren, vernieuwen en verbinden: met deze tips lukt het
Verbeteren zit in het Hoppenbrouwers DNA. Dat doen we allemaal en wordt ook van ons verwacht. Onze methoden en werkwijzen zijn geen hogere wiskunde. Juist eenvoudige manieren van werken zijn de oplossing tot verbeteren. En dat kan ook voor jouw bedrijf werken. Haal dus lering uit het verbeteren en vernieuwen binnen Hoppenbrouwers Techniek. Christy van Oorschot, Lean Teamcoach van de Samen Beter Academy binnen Verbeteren & Vernieuwen vertelt erover. En komt meteen met handige tips.
We nemen steeds onze eigen werkwijze onder de loep, maar verbeteren ook de samenwerking met partners.
Tip 1: doelen stellen
Meer eigen verantwoordelijkheid en controle over het verbeterproject creëren. Om te zorgen dat de verbeteringen gaan leven bij iedere medewerker en de neuzen dezelfde kant op staan, leggen we veel bij de teams zelf. Binnen teams wordt er maandelijks gewerkt aan verbeterdoelen: werkzaamheden die efficiënter ingericht kunnen worden. Christy: “We kijken welke brandjes regelmatig geblust moeten worden en hoe dat komt. Die prioriteren we en wekelijks pakken we er één van op om in een tijdspad van drie weken te verbeteren. Zo doet ieder team dat voor zichzelf.”

Tip 2: voorbereiding is alles
Om ervoor te zorgen dat teams zelf zien welke brandjes onnodig geblust worden en waar brandpreventie efficiënter is, bereiden we ze goed voor. Daarvoor is er de Samen Beter Academy. Christy: “In 21 weken leren we teams hoe ze zelf inzien wat verspillende werkzaamheden zijn, hoe ze die kunnen omzetten en hoe je zo’n verandering blijvend maakt.”
“Ieder team creëert een eigen doelenbord staat wat het team wil bereiken met elkaar. Dagelijks bespreekt het team wat ze doen om het werk onder controle te houden en welke kleine brandjes zijn voorgevallen. Wekelijks worden de brandjes geprioriteerd en wordt er een selectie opgepakt om te verbeteren. Alle zaken die nu verbeterd zijn, blijven op de wall of fame zichtbaar. Zo zien teams iedere dag hoe ze steeds beter werken en wat het oplevert.”
Onze manier van werken ontstaat ook door trial en error.

Tip 3: niet in oplossingen denken
Denken in oplossingen, dat is een mooi uitgangspunt. Maar niet altijd wat werkt. Om werkwijzen te optimaliseren en problemen het beste op te lossen, moet je eerst tot de bodem van het probleem komen. Precies de reden waarom zogenaamde brandjes tijdens het werk benoemd en verzameld worden zonder dat daar direct een oplossing voor is.
Dat voelt tegenstrijdig. Vaak wil men direct een oplossing aandragen. “Je wil niet meteen een aanname doen. Daarom verzamelen we onze obstakels en werken we maximaal drie weken lang aan het oplossen van een selectie ervan. Op die manier kiezen teams niet direct voor de eerste of makkelijkste oplossing, maar voor de oplossing die werkt.”
Het advies: bekijk eerst het probleem van alle kanten voordat je met mogelijke oplossingen komt. Kom niet met ‘ik heb een Excel lijst nodig om de prijzen makkelijk te berekenen’. Maar zeg: ‘iedere keer de calculatie maken voor de prijzen kost veel tijd en moeite’. Dan is er meer ruimte om te ontdekken waarom dat tijd en moeite kost en welke oplossingen er allemaal voor handen liggen.

Omdat wij ons werk efficiënt inrichten, loopt jouw project op rolletjes.