Verbondenheid maakt ons sterk

Afgelopen jaar heeft wederom bevestigd dat we een geweldig fundament hebben om samen verder te kunnen bouwen aan ons mooie bedrijf. In de zomer werden we getroffen door een wereldwijde cyberaanval. Dankzij onze uitstekende informatiebeveiliging wisten we deze snel op te merken. Door de inspanning van een paar honderd medewerkers die een weekend met man en macht doorwerkten, hielden we ook de gevolgen ervan beperkt. Zó veel saamhorigheid. Die verbondenheid heeft ons dit jaar ook weer door de gevolgen van corona geholpen. Het laat zien hoe crisisbestendig ons familiebedrijf is.

door: Henny de Haas

Impuls aan groeiambitie

We hebben in 2021 uiteraard niet alleen hard gewerkt om crisissen te bestrijden, de dagelijkse gang van zaken ging uiteraard ook gewoon door. We openden een vierde locatie in Udenhout voor de centralisatie van Technisch Beheer en we namen een mooi installatiebedrijf over in Goedereede. Met die overname heetten we 50 nieuwe medewerkers welkom die zich dagelijks bezighouden met installatiewerkzaamheden, constructies en duurzame energieoplossingen binnen de luxe villabouw, nieuwbouw en renovatieprojecten. Een bedrijf dat past bij onze cultuur, dezelfde normen en waarden heeft en een mooie aanvulling is op ons portfolio aan technische disciplines. Ook zetten we in Arnhem een virtuele vestiging om in een fysieke vestiging vanwege de groei van het aantal medewerkers en klanten in die omgeving.

We creëerden er extra werkgelegenheid mee met 40 banen binnen industriële automatisering, werktuigbouwkunde en elektrotechniek. Zo groeiden we afgelopen jaar zowel autonoom als via overnames naar 17 vestigingen verspreid over het land en behaalden we een omzet van 254 miljoen (incl. Technodak), 16% meer dan vorig jaar. We koersten op 300 miljoen aan omzet. In deze prognose waren nog twee overnames opgenomen, waaronder De Blaauw Installatietechniek die in januari 2022 bij ons is aangesloten. Ook zijn er enkele cruciale projecten doorgeschoven. Als een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland wonnen we in 2021 de prestigieuze ondernemingsprijs FD Gazelle.

We wonnen de prestigieuze ondernemingsprijs FD Gazelle als een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland.

Henny de HaasHoppenbrouwers

Benieuwd naar het jaar 2021?

Bekijk of download het Hoppenbrouwers Jaarverslag 2021.
Download hier

Eigen praktijkscholen en Experience Centers

Om onze groeiambitie van 5000 medewerkers verspreid over 40 vestigingen in 2030 te kunnen bereiken, hebben we voortdurend goed opgeleid personeel nodig. Wij geloven in eigen kweek en doorstroom van onderaf en leiden onze mensen graag zelf op. We willen op elke vestiging een praktijkschool openen waar onze technische vakmensen hun kennis, expertise en passie voor techniek kunnen overbrengen aan de jeugd. En met onze Hoppenbrouwers Experience Centers in Udenhout en Utrecht geven we hbo- en wo- geschoolde mensen de mogelijkheid om kennis te maken met de nieuwste technieken op het gebied van industriële automatisering en werktuigbouwkunde.

Lees meer over het HEC

Vrouwen in de techniek

Onze grote ambities trekken mensen aan. Maar liefst 5400 mensen solliciteerden afgelopen jaar bij ons bedrijf. We namen er ruim 450 aan. Graag zou ik vooral nog meer vrouwen willen enthousiasmeren voor een baan in de techniek. Vrouwen zorgen voor een positieve balans en dragen bij aan een goede teamdynamiek. Ook zorgt het voor een bredere talentenpool om uit te kiezen. We hebben nu ruim 140 vrouwen in dienst, maar slechts een derde daarvan heeft een technische baan. Onze vrouwelijke vestigingsleider Babette van Loon heeft een enorme passie voor techniek. Hopelijk kan zij en de andere vrouwelijke collega’s meer vrouwen inspireren om voor dit mooie vak te kiezen.

Vrouwen in de techniek

Klantbeleving centraal

In 2021 hebben gelukkig ook weer meer opdrachtgevers voor ons bedrijf gekozen. Onze NPS-score steeg van 41 naar 44. Als totaaldienstverlener en met vestigingen verspreid over het land zijn we met onze schaalgrootte in staat om onze kennis en kunde integraal in te zetten. Ondanks onze sterke groei weten we onze lokale geworteldheid vast te houden en kunnen we klanten van dichtbij blijven bedienen. We zijn ons hierbij bewust van de performance die klanten van ons vragen. Klanttevredenheid ligt altijd al aan de basis van ons werk, maar we gaan dit nog beter meten, zodat we er ook nog meer op kunnen sturen. We willen daarom toe naar een 9+ organisatie, met een NPS-score van >60, waarbij klantbeleving centraal staat. Om hier concreet vorm aan te geven, hebben we afgelopen jaar een klantbelevingsexpert aangenomen. Hij brengt de markt en behoeften van klanten tot in detail in kaart en biedt onze medewerkers handvatten om hier adequaat op in te spelen. Zo zijn bijvoorbeeld verduurzaming en digitalisering thema’s waarover veel van onze klanten behoefte hebben aan kennis en advies. Ook heb ik afgelopen jaar een groep klanten meegenomen in onze visie richting 2030. Ik vind het belangrijk dat zij weten wat onze toekomstplannen zijn, zodat we onze ambities met elkaar vorm kunnen geven.

Visie 2030

In de visie richting 2030 geven we richting aan onze gedachten. Door die met elkaar in kaart te brengen, hebben we afgelopen jaar een mooi perspectief voor de toekomst neergezet en sturen we niet alleen maar op de dag van vandaag. Bij het ontwikkelen van onze visie hebben we uiteraard rekening gehouden met de vele maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan zoals klimaatadaptatie, energietransitie, CO2-reductie,
grondstoffentekort en krapte op de arbeidsmarkt, maar ook met thema’s als diversiteit en inclusiviteit, duurzame mobiliteit, circulair ondernemen en grote woningnood. Tegelijkertijd volgen technologische ontwikkelingen als digitalisering, automatisering en robotisering elkaar in rap tempo op en kunnen we daar vooral ons voordeel mee doen. Met onze passie voor techniek willen we als familiebedrijf uiteindelijk een waardevolle bijdrage leveren aan de leefomgeving van mensen door deze comfortabeler, schoner, veiliger en duurzamer te maken. Graag bouwen we hier samen aan met onze medewerkers, klanten en onderwijspartners. Het geeft mij veel energie om samen te werken met mensen die vooruit willen kijken. Laat maar komen dat nieuwe jaar!

– Henny de Haas, Algemeen directeur
Terug naar het jaarverslag

Over Hoppenbrouwers

Van eenmanszaak in elektrotechnisch werken naar een allround technisch dienstverlener. In ruim honderd jaar groeide Hoppenbrouwers uit tot sterspeler in de techniek.

Voor particulieren

Jij wilt je huis verduurzamen. Maar waar moet je beginnen? Hoppenbrouwers maakt duurzaam en comfortabel wonen mogelijk, voor iedereen.

Bekijk onze producten

Zakelijke klanten

Wij zijn jouw technisch partner. Met meer dan 100 jaar ervaring hebben wij voor ieder vraagstuk een passende technische oplossing.

Bekijk onze markten

De salderingsregeling blijft: Dit betekent het voor jou

BlogWetgevingZelf stroom opwekkenZonnepanelen
Lees meer over De salderingsregeling blijft: Dit betekent het voor jou

Je verwarming ontluchten: zo doe je dat!

BlogCV-Ketels
Lees meer over Je verwarming ontluchten: zo doe je dat!

Zelf je cv-ketel bijvullen: zo doe je dat in 3 stappen!

StappenplanCV-Ketels
Lees meer over Zelf je cv-ketel bijvullen: zo doe je dat in 3 stappen!

Btw terugvragen op de thuisbatterij: zo doe je dat

BlogDuurzaamZelf stroom opwekken
Lees meer over Btw terugvragen op de thuisbatterij: zo doe je dat

Daarom is de warmtepomp zo hot

BlogDuurzaam verwarmen
Lees meer over Daarom is de warmtepomp zo hot

Huis verkopen? Hoe beter het energielabel, hoe hoger de gemiddelde verkoopprijs

BlogDuurzaamTrends
Lees meer over Huis verkopen? Hoe beter het energielabel, hoe hoger de gemiddelde verkoopprijs

Cv-ketels en thermostaten van Intergas

BlogCV-Ketels
Lees meer over Cv-ketels en thermostaten van Intergas

Wanneer moet je je cv-ketel vervangen?

BlogCV-Ketels
Lees meer over Wanneer moet je je cv-ketel vervangen?

Cv-ketel onderhoud, belangrijker dan je denkt!

BlogCV-Ketels
Lees meer over Cv-ketel onderhoud, belangrijker dan je denkt!

Wat is een cv-ketel?

BlogCV-Ketels
Lees meer over Wat is een cv-ketel?

Warm de winter door: waarom cv-ketelonderhoud loont

BlogBesparenCV-KetelsDuurzaam verwarmen
Lees meer over Warm de winter door: waarom cv-ketelonderhoud loont

Stap voor stap: zonnepanelen op het dak

StappenplanZonnepanelen
Lees meer over Stap voor stap: zonnepanelen op het dak

Ontvang onze nieuwsbrief

  •  *
  •  *