Nieuws

Opening Praktijkschool voor werktuigbouwkundige installaties

Op 26 januari jl. openden we onze nieuwe praktijkschool voor werktuigbouwkundige installaties. Maykel Vermeer, praktijkopleider werktuigbouwkundige installaties bij Hoppenbrouwers, stoomt de leerlingen hier klaar voor het bedrijfsleven en de maatschappij. Hij is intensief betrokken bij de leerlingen, projectteam en de school (ROC). Hij vervult daarbij de rol van mentor, begeleider, instructeur, coach en/of vertrouwenspersoon.

 

Installatietechniek is onmisbaar dus ook de technische vakmensen

Maykel Vermeer; "Met de nieuwe praktijkschool proberen we de continuïteit van ons vakmanschap te waarborgen. We zien dat het volume van installatietechniek alsmaar toeneemt in onze leefomgeving en daarom onmisbaar is voor onze economie en manier van leven. Technisch personeel is schaars en daarom is het nodig de jeugd ervoor op te leiden en kennis te laten maken met het technische vak. Alleen zij kunnen de uitstroom van onze huidige vakmensen straks vervangen. Onze ervaring is dat dit in het elektrotechnische vak goed werkt en daarom rollen we dit traject ook uit voor werktuigbouwkundige installaties. We kunnen de jeugd nu opleiden door de praktijk te combineren met theorie op school. Ze werken vier dagen met ons mee op projecten en gaan één dag per week naar school en krijgen nu aanvullend één avond in de week extra praktijkles in eigen huis."

 

Ik mag fouten maken

Bob van den Bogaard, BBL-leerling werktuigbouwkundige installaties; "Ik wilde de techniek in en ben gaan kijken naar opleidingen van het ROC en zag dat ik bij Hoppenbrouwers praktijk en theorie kan combineren. Vorig jaar heb ik een BOL opleiding gedaan en kwam erachter dat BBL meer iets voor mij is. Met de komst van de nieuwe praktijkschool kan ik vragen stellen om van te leren en fouten maken zonder dat ik er op afgerekend word. Ik volg de opleiding op niveau 2 en kan na het behalen van mijn diploma me nog verder specialiseren binnen de disciplines utiliteit, woningbouw, service of dak."

 

vorige

 

Werkplezier en creativiteit

Maykel Vermeer; "Ik geloof in de zelfredzaamheid en het probleemoplossend vermogen van de leerlingen. Vaak is het genoeg om problemen concreet te benoemen en vervolgens de juiste vragen te stellen zodat de leerlingen tot nieuwe inzichten komen. Belangrijk is dat dit in een veilige en sfeervolle omgeving gebeurt. Dit is namelijk noodzakelijk voor het werkplezier, creativiteit en de leercurve.

 

Aangezien ik ooit in dezelfde situatie verkeerde als de leerlingen, kan ik me goed verplaatsen in hun belevingswereld. Tevens laat ik, als een soort rolmodel, zien wat de mogelijkheden zijn in de installatietechniek en wat je zoal kunt bereiken. De grote kracht van een eigen vakschool is de betrokkenheid op persoonlijk en technisch vlak. Ik zit zelf ook nog midden in de techniek en weet daarom haarfijn waar de leerlingen tegen aan lopen en wat er allemaal van hun verlangd wordt.

 

De praktijkschool zal op korte termijn leiden tot trouwe en tevreden vakmensen die zich vol enthousiasme bezighouden met de technische dienstverlening. Ook binnen onze vestigingen in Deurne en Dongen zullen we aankomend jaar een praktijkschool op gaan richten."

 

naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail