

Hoppenbrouwers Jaarverslag 2021
Met trots presenteren we ons jaarverslag 2021. Een jaar waar verbinding en samenwerken centraal stond en werd bevestigd hoe crisisbestendig ons familiebedrijf is.
Bekijk of download het
Hoppenbrouwers Jaarverslag 2021
Samen bouwen aan de toekomst
Afgelopen jaar heeft wederom bevestigd dat we een geweldig fundament hebben om samen verder te kunnen bouwen aan ons familiebedrijf. In de zomer werden we getroffen door een wereldwijde cyberaanval en door de inspanning van een paar honderd medewerkers, hielden we ook de gevolgen ervan beperkt. Die verbondenheid heeft ons dit jaar ook weer door de gevolgen van corona geholpen. Het laat zien hoe crisisbestendig ons familiebedrijf is.
Dat maakt me trots!
Henny de Haas, directeur-eigenaar Hoppenbrouwers Techniek

2021 in het kort
De groei van ons familiebedrijf
Crisisbestendigheid is een belangrijke pijler binnen onze bedrijfsfilosofie om ons familiebedrijf financieel gezond te houden. Dat is afgelopen jaar weer heel duidelijk geworden. De (zakelijke) gevolgen van corona hebben we goed kunnen pareren en ook een cyberaanval kreeg ons er niet onder. Verbondenheid, samenwerken en een langetermijnvisie maken dat we kunnen blijven groeien richting 2030.

Groeiende rol voor zonen
Een familiebedrijf kijkt verder dan een kwartaal. Met onze langetermijnvisie borgen we de toekomst van ons bedrijf. Henny de Haas denkt nog niet aan zijn pensioen. Maar mocht die tijd komen, dan staat de volgende generatie klaar. Zijn drie zonen Tom, Ruud en Thijs maakten het afgelopen jaar mooie stappen.

Samen bouwen aan de beste werkgever
Ook op het gebied van werkgeverschap zijn we ambitieus. In 2030 willen we gegroeid zijn van 1600 naar 5000 medewerkers verdeeld over 40 vestigingen en als familiebedrijf de beste werkgever zijn in de branche. Hierbij staan de gezondheid, tevredenheid en doorgroeimogelijkheden van onze medewerkers in een aantrekkelijke werkomgeving altijd voorop. De recentelijke erkenning van Top Employer en een rapportcijfer 8 in het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) in 2021 geven een geweldige impuls aan deze ambitie.

Facts & Figures
Uitbreiding samenwerking met scholen
Afgelopen jaar hebben we de samenwerking met diverse scholen uitgebreid. Met het tekenen van een convenant bekrachtigden we ons partnership met onder meer Koning Willem 1 College (KW1C) in Den Bosch. Hiermee geven we als partners nog meer vorm aan de onderlinge kennisuitwisseling, het verzorgen van gastcolleges en workshops, het leveren van stageplaatsen en het stimuleren van opleiding overstijgende projecten. Op deze manier leiden we met elkaar structureel jonge instroom op en zorgen we dat zij-instromers zich snel en effectief kunnen omscholen naar een baan in de techniek.

Versnelling van onze duurzaamheidsambities
Duurzaamheidsthema’s als klimaatadaptatie, CO2-reductie, circulair ondernemen, energietransitie en de bouw van duurzame woningen staan allemaal hoog op de maatschappelijke agenda. Zo ook bij ons bedrijf. Enerzijds als het gaat om verduurzaming van de eigen bedrijfsvoering; anderzijds om de duurzaamheidsambities van onze klanten te helpen verwezenlijken. We willen de meest duurzame technisch dienstverlener van Nederland worden. Afgelopen jaar hebben we hiertoe een strategische routekaart richting 2030 uitgewerkt en een programmamanager Duurzaamheid aangesteld.

Verdeling uitstoot
De verduurzaming van ons wagenpark gaat ervoor zorgen dat we onze uitstoot in 2022 verder zullen verlagen.
We doen het veilig of we doen het niet
Wij zetten onze medewerkers op één en vinden het dan ook heel belangrijk dat ze elke dag weer veilig thuiskomen. Veiligheid zit sterk verweven in onze cultuur en moet overal geborgd worden. Op iedere bouw, in ieder team, in iedere vestiging en door iedere medewerker. Zowel onze medewerkers als inleners zijn zich goed bewust van onze veiligheidsrisico’s. In het MTO (medewerkerstevredenheidonderzoek) scoren we een 8 op veiligheid en we hebben afgelopen jaar trede twee behaald op de Veiligheidsladder.

Facts & Figures
Optimale klantbeleving
De installatiewereld verandert. Met de opmars van technische ontwikkelingen groeit de vraag naar totale technisch dienstverlening gestaag. Zo zijn bijvoorbeeld verduurzaming en digitalisering thema’s waarover veel van onze klanten behoefte hebben aan kennis en advies. Maar ook willen klanten topservice. Hoewel klanttevredenheid altijd aan de basis ligt van ons werk, willen we toe naar een 9+ organisatie waarin verrassende en excellente klantbeleving centraal staat en we samen met opdrachtgevers kunnen bouwen aan een duurzame relatie.

Samen bouwen aan de techniek van morgen
Techniek is overal en heeft een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar daarbij razendsnel op. Door onze kennis en passie voor techniek zijn we onszelf daar goed van bewust.
Door ontwikkelingen zoals digitalisering, automatisering en robotisering verandert de inhoud van ons werk en ontwikkelen medewerkers zich tot kenniswerkers. We worden continu uitgedaagd door onze klanten voor steeds complexere vraagstukken. Ook afgelopen jaar is gebleken dat we goed in staat zijn om bedrijven met geavanceerde automatisering te transformeren en toekomstbestendig te maken.

Flink groeien vergt ook investeren
Onze groeiambitie brengt veel investeringen met zich mee. Naast overnames en huisvestingsprojecten hebben we afgelopen jaar fors geïnvesteerd in ICT. Verder is veel geld uitgegeven aan de voorbereiding van een e-commerce platform dat we in 2022 introduceren. Tegelijkertijd zijn we in 2021 gestart met een kostenbeheersingstraject om beter grip te krijgen op de overheadkosten.
