Aangemeerde cruiseschepen met dieselgeneratoren die voor langere tijd stationair moeten blijven draaien om het schip van stroom te voorzien; geen ideale situatie. De gemeente Rotterdam zocht in samenwerking met Cruise Port Shore Power een oplossing en vond deze in ‘walstroom’. Oftewel: schepen gaan aan de stekker zodra ze aan de kade liggen. Hoppenbrouwers droeg hier ook zijn duurzame steentje aan bij.
Cruise Terminal Rotterdam, ooit de aankomst- en vertrekhal van de Holland-Amerika Lijn, ligt pal naast Hotel New York, het voormalig hoofdkantoor van de Holland Amerika Lijn en vlak bij De Rotterdam. Het iconische gebouw waar wonen, werken en ontspannen samenkomen.
Er was echter ook een keerzijde aan deze prachtige locatie, want terwijl de schepen aan de kade lagen, draaiden de generatoren om de installaties aan boord van stroom te voorzien. Dit veroorzaakte, midden in de stad, geluidsoverlast en uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof.
Dat ‘nestgeluid’ en die emissie zijn nu – zo goed als – verleden tijd. Negen van de tien cruiseschepen die naar Rotterdam komen, kunnen namelijk worden aangesloten op groene walstroom.